Thursday, October 28, 2010

HATI-HATI MAKAN DI NEGARA ARAB


PENULIS: UWEKKKSSSSSSSSSSSS

KELUASAN NERAKA

(dipetik dari kitab TANBIHUL GAHAFILIN "Peringatan Bagi Yg Lalai")


Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan

kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu

bahawa neraka jahanamKu itu:


1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat


2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah


3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung


4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah


5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik


6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak


7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum


8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular


9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun


yang hitam pekat.


10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai


11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat



Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.


Wallahua'lam.


Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159


Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan

dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami

menerangkannya

kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan

dilaknat oleh sekalian makhluk.


Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda:" Sampaikanlah

pesanku biarpun satu ayat..


"Sesungguhnya Ilmu itu akan membakar kamu jika tidak disebarkan." So...pls

pass it on...

Tuesday, October 26, 2010

PERBEZAAN IKAN KELI YANG MAKAN BAHAN HALAL ATAU HARAM

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal



Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)

· Kepala berbentuk 'V'

· Bentuk badan mirip torpedo

· Badan berwarna hitam berkilat

· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak

· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning

· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak



Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)

· Kepala berbentuk 'U'

· Bentuk badan tirus

· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat

· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu

· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan

· Digoreng tidak meletup
 
Penulis:Ikan keli pun ada yang tidak halal ye..ish ish ish

CARA NAK KENAL KULIT BABI

Cara nak tengok dan kenalpasti barangan yang diperbuat daripada kulit babi ialah :



1.Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini ada 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK. Cuba belek dan perhatikan, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka memang sah, itu adalah kulit babi. Jadi, jangan gatal tangan main beli jer. Walaupun harganya mungkin jauh lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti ini ;


2.Harga barang kulit babi ni biasanya lebih murah dari barangan daripada kulit binatang lain.


3.Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.


4. kalau kasut, kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kuilt babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki

Monday, October 18, 2010

PROTOKOL KE 10 YAHUDI


Seminit untuk kita beringat... DIINGATKAN SEMULA supaya tak lupa...Protokol ke 10 Yahudi mengandungi 8 perkara....1.. Song....Lagu-lagu yang menghiburkan.. jika ada anak-anak yang tak tau mengucap..

tetapi boleh menghafal lagu Hindustan yang panjang berjela... Adaanak-anak yang tak hafal Fatihah.... tapi boleh mengingati lagu SitiNurhaliza yang panjangnya berdepa depa..... berjaya sudah Yahudi....Hingga kita terfikir..... bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu?

2. ...Sex.....Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex dimana-mana.. di kaca tv,dalam filem, dalam iklan... babak sex amat lumrah.. kekadang adegan sextak diperlukan, tetapi diselitkan jua sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex... filem 18SX amat laris berbanding filem U... VCD lucah mudah didapati... dan harganya amat murah... Adakah filemyang tiada adegan sex? Lagi sekali berjaya sungguh Yahudilaknatullah......

3. ...Smoke....Rokok.. menjadi kegilaan para remaja... sehingga dikatakan tidak modenjika tidak merokok... malah sekarang merokok menjadi budaya bagimana-mana perempuan yang kononnya mau digelar "up to date".. Dulu yang merokok ini golongan pelacur saja.... ataupun penari kabaret.... (akutengok dari filem P Ramlee).... Syabas yahudi... berjaya lagi kamu....

4. .....Sport...Pelbagai jenis sukan ditonjolkan dan lelaki dengan perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan... hinggakan sekarang bola sepak punperempuan main juga.. Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali,sembahyang pun banyak yang miss... bukan yang bermain sahaja taksembahyang... yang menonton pun tak sembahyang juga... Kalau menonton di rumah... akan lambat sembahyang sebab takut tak nampak macam mana masukGOL.... Yahudi gol lagi.... sampai ada ulamak kata... kerana sukan..sembahyang boleh tangguh... Masya-Allah,..

5. .. Fun..Hiburan...di mana-mana kita dapat hiburan yang melalaikan.... Kalau kita lihat dalam 100 majalah.. mungkin 99 adalah majalah hiburan..termasuklah majalah mangga... yang menayangkan buah mangga artisperempuan.... Kalau ada konsert.... sanggup orang Islam bertandanghingga menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert.... pelbagai maksiat akan diselit masuk.... Yahudi terhibur lagi....

6.... Female...Perempuan...tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan..terutama dalamiklan..yang kadang-kadang tidak ada kena mengena dengan perempuan... Kalau kita ke kedai bateri kereta.... di hadapan bateri terpampang gadissunti separuh bogel beraksi... apa kena mengena bateri kereta denganperempuan?..kalau iklan Modess... perempuan ada patutlah... Yahudi bersorak lagi.....

7...Fashion....Fesyen terutama perempuan yang bermacam- macam.. sehinggakan kalau pakaitudung pun mereka dah tak menutup aurat.... Macam mana dikatakanbertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat yang kekadang menampakkan pusat?Yang mewarnakan rambut lagi teruklah... Buat apa bertudung kalau rambutdiwarnakan.... Bila warnakan rambut.. mestilah tidak bertudung sebabkalau bertudung.. bagaimana nak menayangkan warna rambut yang terkini itu...Kalau dah rambut diwarnakan... sembahyang pun tak sah... malah mandihadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air... itu takkira yang cukur bulu kening lagi... Yahudi ketawa lagi....Umat islam sudah jadi macam Yahudi....

8. .. Food..Makanan..Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat termasukalahMcD , Kentucky , Pizza hut... dan seribu satu macam lagi... Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah dipandang hina.... masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan... tapi makanan Barat menjadi kebanggaan... Bila makanan datang dari Barat.. adakah kita yakin tentanghalalnya? Contohnya Kentucky .. rempahnya datang dari Amerika.... siapa nak pergi check...halal ke tidak? Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap...Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai saja macam yahudi... tetapi berfikiran pun macam yahudi... Nauzubillah.....Yahudi makan Islam lagi...

Itu baru protokol yang ke 10......yang lain-lain entah macam-macamlagi....aku cinta Malaysia ...... tapi lebih cintakan ALLAH..... oleh itu, jikaberlaku pertembungan antara kepentingan manusia dengan kepentingan

Allah......DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH!!!Wallahualam

Penulis : Boikot Israel!!!!!!!

Semua Pihak Perlu Sedar Mengenai Cuka Wain Yang Difatwa Haram

Semua pihak terutamanya pengusaha dan pengeluar makanan perlu mempunyai kesedaran sendiri berhubung penggunaan cuka wain dalam industri makanan yang difatwakan haram pada 2006.

Mufti Selangor Datuk Tamyes Abdul Wahid berkata walaupun fatwa mengenai pengharamannya dibuat pada 2006, namun masih ramai yang kurang prihatin malah ada yang tidak faham langsung berhubung larangan penggunaan bahan itu dalam penyediaan makanan halal.

Beliau berkata penguatkuasaan berhubung penggunaan bahan itu dalam makanan di kalangan pengusaha dan pengeluar makanan termasuk di hotel-hotel sukar dilakukan kerana ia merupakan bahan yang sukat dikesan.
"Biasanya cuka wain ini digunakan pada makanan seperti kek dan biskut termasuk di hotel-hotel, mungkin bertujuan supaya makanan yang dihasilkan tahan lebih lama atau mungkin juga bagi tujuan menyedapkanya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Penerangan Fatwa Hukum Cuka Wain di sini pada Rabu.

Katanya sehubungan itu kesedaran adalah faktor penting di mana pengusaha dan pengeluar makanan perlu mengisytiharkan penggunaan cuka wain jika ia terdapat dalam produk yang mereka pasarkan, atau mereka boleh terus mengambil inisiatif tidak menggunakan bahan itu lagi dalam produk-produk mereka.
"Sebab itu saya kata kesedaran, kerana jika mereka rahsiakan maka sukar untuk diketahui kebenarannya, melainkan dengan melakukan kajian secara saintifik," katanya.

Tamyes berkata memandangkan ada pengusaha makanan halal dalam negara yang turut dikeluarkan oleh orang bukan Muslim, maka pemahaman mengenai larangan cuka wain ini amat penting untuk disebarkan.
Beliau memberi contoh seminar hari ini yang turut menjemput orang bukan Muslim supaya mereka faham dan sedar mengenai larangan penggunaan cuka wain dalam makanan untuk pasaran halal.

Dalam pada itu, Tamyes berkata beliau percaya pakar sains di Malaysia pasti mampu mencari alternatif kepada penggunaan cuka wain dalam makanan bagi memastikan kesucian makanan halal itu dipelihara.
Beliau seterusnya menyeru supaya umat Islam megambil berat mengenai bahan dalam makanan yang diambil kerana ia penting dalam memastikan amalan di dunia dan di akhirat akan diterima Allah.

Thursday, October 14, 2010

SENARAI HOTEL DAN RESORT MEMPUNYAI SIJIL HALAL

Bil Nama Hotel @ Resort


[ Nama Premis/Dapur ] Tarikh Sah Sijil

1. ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR

UDA ANCASA SDN BHD

JALAN TUN TAN CHENG LOCK

50050 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

BANQUET KITCHEN

ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR

JALAN TUN TAN CHENG LOCK

50050 KUALA LUMPUR

01/05/2009 -30/04/2012

2. ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR

UDA ANCASA SDN BHD

JALAN TUN TAN CHENG LOCK

50050 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

PASTRY KITCHEN

ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR

JALAN TUN TAN CHENG LOCK

50050 KUALA LUMPUR

01/05/2009 - 30/04/2012

3. ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR

UDA ANCASA SDN BHD

JALAN TUN TAN CHENG LOCK

50050 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

SAFFRON BRASSERIE (KITCHEN)

GROUND FLOOR

ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR

JALAN TUN TAN CHENG LOCK

50050 KUALA LUMPUR

01/05/2009 - 30/04/2012

4. ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR

UDA ANCASA SDN BHD

JALAN TUN TAN CHENG LOCK

50050 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

BUTCHER ROOM

LOWER GROUND,

ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR,

JALAN TUN TAN CHENG LOCK,

50050 KUALA LUMPUR

01/05/2009 - 30/04/2012

5. CAHAYA UTARA SDN BHD (CITITEL HOTEL PENANG)

CAHAYA UTARA SDN BHD

T/A CITITEL PENANG

66 PENANG ROAD

10000 PULAU PINANG

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

BANQUET KITCHEN

CITITEL PENANG

LEVEL 3 BANQUET KITCHEN

66 PENANG ROAD

10000 PENANG

01/04/2009 - 31/03/2012

6. CRYSTAL CROWN HOTEL (NIKMAT MAJU DEVELOPMENT SDN BHD)

NO 12 LORONG UTARA A,

OFF JALAN UTARA

46200 PETALING JAYA,

SELANGOR DARUL EHSAN

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

COFFEE HOUSE - BRASS CAFE

CRYSTAL CROWN HOTEL, NO 12 LORONG UTARA, OFF JLN UTARA, 46200 PETALING JAYA, SELANGOR

01/03/2009 - 28/02/2011

7. CYBERVIEW LODGE SDN BHD (RESORT & SPA)

CYBERVIEW LODGE RESORT & SPA

PERSIARAN MULTIMEDIA

CYBERJAYA

Nama Premis / Dapur :

VERANDAH KITCHEN

CYBERVIEW LODGE RESORT & SPA

PERSIARAN MULTIMEDIA

CYBERJAYA

01/05/2010 - 30/04/2012

8. CYBERVIEW LODGE SDN BHD (RESORT & SPA)

CYBERVIEW LODGE RESORT & SPA

PERSIARAN MULTIMEDIA

CYBERJAYA
Nama Premis / Dapur :

PASTRY KITCHEN

CYBERVIEW LODGE RESORT & SPA

PERSIARAN MULTIMEDIA

CYBERJAYA

01/05/2010 - 30/04/2012

9. DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR

DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR

(DYNAWELL CORPORATION (M) SDN BHD)

NO, 218, JALAN IPOH,

51200 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

ASEANA COFFEE HOUSE (LEVEL 1)

01/04/2010 - 31/03/2012

10. DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR

DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR

(DYNAWELL CORPORATION (M) SDN BHD)

NO, 218, JALAN IPOH,

51200 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

BANQUET KITCHEN (LEVEL 4)

01/04/2010 - 31/03/2012

11. DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR

DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR

(DYNAWELL CORPORATION (M) SDN BHD)

NO, 218, JALAN IPOH,

51200 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

PASTRY KITCHEN

01/04/2010 - 31/03/2012

12. EVERGREEN LAUREL HOTEL (PENANG)

53, PERSIARAN GURNEY,

10250 PENANG,

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

WESTERN & CHINESE BANQUET

53, PERSIARAN GURNEY,

10250 PENANG,

MALAYSIA

01/11/2009 - 30/10/2011

13. EVERGREEN LAUREL HOTEL (PENANG)

53, PERSIARAN GURNEY,

10250 PENANG,

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

EVERGARDEN RESTAURANT

53, PERSIARAN GURNEY,

10250 PENANG,

MALAYSIA

01/11/2009 - 30/10/2011

14. EVERGREEN LAUREL HOTEL (PENANG)

53, PERSIARAN GURNEY,

10250 PENANG,

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

CAFE LAUREL

53, PERSIARAN GURNEY,

10250 PENANG,

MALAYSIA

01/11/2009 - 30/10/2011

15. GRAND SEASONS HOTEL

NO 72, JALAN PAHANG,

53000, KUALA LUMPUR.

Nama Premis / Dapur :

CHINESE BANQUET KITCHEN @ 2ND FLOOR

GRAND SEASONS HOTEL,

72, JALAN PAHANG,

53000 KUALA LUMPUR.

01/11/2009 - 30/10/2011

16. GRAND SEASONS HOTEL

NO 72, JALAN PAHANG,

53000, KUALA LUMPUR.

Nama Premis / Dapur :

O'LAS KITCHEN - WESTERN, LOCAL COLD, PANTRY @ B1 FLOOR.

GRAND SEASONS HOTEL,

NO 72, JALAN PAHANG,

53000 KUALA LUMPUR.

01/11/2009 - 30/10/2011

17. GRAND SEASONS HOTEL

NO 72, JALAN PAHANG,

53000, KUALA LUMPUR.

Nama Premis / Dapur :

PASTRY KITCHEN @ GROUND FLOOR

GRAND SEASONS HOTEL,

72, JALAN PAHANG,

53000, KUALA LUMPUR.

01/11/2009 - 30/10/2011

18. GRAND SEASONS HOTEL

NO 72, JALAN PAHANG,

53000, KUALA LUMPUR.
Nama Premis / Dapur :

INDIAN FOOD KITCHEN @ 1ST FLOOR

GRAND SEASONS HOTEL,

72 JALAN PAHANG,

53000 KUALA LUMPUR.

01/11/2009 - 30/10/2011

19. HOTEL ARMADA PETALING JAYA

LORONG UTARA C, SECTION 52

P.O BOX 691

PEJABAT POS JALAN SULTAN

46200 PETALING JAYA

SELANGOR

Nama Premis / Dapur :

UTARA COFFEE HOUSE KITCHEN /DAPUR UTAMA

01/04/2010 - 31/03/2012

20. HOTEL ARMADA PETALING JAYA

LORONG UTARA C, SECTION 52

P.O BOX 691

PEJABAT POS JALAN SULTAN

46200 PETALING JAYA

SELANGOR

Nama Premis / Dapur :

MALAY KITCHEN / DAPUR MELAYU

01/04/2010 - 31/03/2012

21. HOTEL SERI MALAYSIA (ALOR SETAR)

MARIOTT MANAGEMENT HOLDINGS SDN. BHD.

HOTEL SERI MALAYSIA ALOR SETAR

JALAN STADIUM, 05100, ALOR STAR.

Nama Premis / Dapur :

HOTEL SERI MALAYSIA ALOR SETAR

MARIOTT MANAGEMENT HOLDINGS SDN. BHD.

JALAN STADIUM, 05100, ALOR STAR,

KEDAH DARUL AMAN.

01/02/2010 - 31/01/2012

22. HOTEL SERI MALAYSIA (GENTING HIGHLANDS)

EMMY SURAYA ENTERPRISE

NO 11,JALAN JATI 1

GOHTONG JAYA

69000 GENTING HIGHLANDS

PAHANG DARUL MAKMUR

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

EMMY SURAYA ENTERPRISE

NO 11,JALAN JATI 1,

GOHTONG JAYA,

69000 GENTING HIGHLANDS

15/05/2009 - 14/05/2011

23. HOTEL SERI MALAYSIA (IPOH)

GHAZALI MANAGEMENT SERVICES

HOTEL SERI MALAYSIA IPOH

JALAN STURROCK

OFF JALAN TAMBUN

30350 IPOH

Nama Premis / Dapur :

CAFE CEMPAKA SARI

HOTEL SERI MALAYSIA IPOH

JALAN STURROCK OFF JALAN TAMBUN

30350 IPOH

PERAK

01/06/2008 - 31/05/2010

24. HOTEL SERI MALAYSIA (KUANTAN)

HOTEL SERI MALAYSIA KUANTAN

BAZLI JAYA SDN BHD

JALAN TELOK SISEK

25000 KUANTAN

PAHANG, MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

CAFE SERI BANIR

HOTEL SERI MALAYSIA KUANTAN

JALAN TELUK SISEK

25000 KUANTAN

PAHANG DARUL MAKMUR

16/04/2010 - 15/04/2013

25. HOTEL SERI MALAYSIA (MARANG)

PRIM AR (M) SDN. BHD

LOT 3964,KAMPUNG PAYA

21600 MARANG

TERENGGANU DARUL IMAN

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

HOTEL SERI MALAYSIA MARANG

LOT 3964, KAMPUNG PAYA

21600 MARANG,

TERENGGANU

01/06/2009 - 31/05/2011

26. HOTEL SERI MALAYSIA (PENANG)

PRISMA LAMUNI SDN BHD

NO 7, JALAN MAYANG PASIR 2

BANDAR BAYAN BARU,

11950. PULAU PINANG

Nama Premis / Dapur :

DAPUR HOTEL SERI MALAYSIA PULAU PINANG

HOTEL SERI MALAYSIA PENANG

NO 7, JALAN MAYANG PASIR 2,

BANDAR BAYAN BARU,

11950. PENANG

01/06/2008 - 31/05/2010

27. HOTEL SERI MALAYSIA (SUNGAI PETANI)

SEKSYEN 21, JALAN PASAR,08000 SUNGAI PETANI, KEDAH DARUL AMAN

Nama Premis / Dapur :

MAIN KITCHEN

16/04/2010 - 15/04/2012

28. HOTEL SERI MALAYSIA (TAIPING)

TUNAS LARUT ENTERPRISE

NO. 4, JALAN SULTAN MANSUR

34000 TAIPING,

Nama Premis / Dapur :

HOTEL SERI MALAYSIA (TAIPING)

NO. 4, JALAN SULTAN MANSUR, 34000

TAIPING, PERAK

15/07/2008 - 14/07/2010

29. HOTEL SERI MALAYSIA BAGAN LALANG

MOHAMED SHUKOR BIN MOHD ZAKARIA ENTERPRISE

(HOTEL SERI MALAYSIA BAGAN LALANG)

LOT 979 & 980 PANTAI BAGAN LALANG

SG PELEK SEPANG

SELANGOR

Nama Premis / Dapur :

CAFE D'BAGAN

01/02/2010 - 31/01/2012

30. KL AIRPORT HOTEL SDN BHD (PAN PACIFIC KLIA)

JALAN CTA 4B, KUALA LUMPUR

INTERNATIONAL AIRPORT,

Nama Premis / Dapur :

DEGREES KITCHEN

JALAN CTA 4B, KUALA LUMPUR

INTERNATIONAL AIRPORT, 64000,

SEPANG, SELANGOR

16/11/2009 - 15/11/2011

31. KL AIRPORT HOTEL SDN BHD (PAN PACIFIC KLIA)

JALAN CTA 4B, KUALA LUMPUR

INTERNATIONAL AIRPORT,

Nama Premis / Dapur :

PASTRY KITCHEN

JALAN CTA 4B, KUALA LUMPUR

INTERNATIONAL AIRPORT, 64000,

SEPANG, SELANGOR

16/11/2009 - 15/11/2011

32. KL AIRPORT HOTEL SDN BHD (PAN PACIFIC KLIA)

JALAN CTA 4B, KUALA LUMPUR

INTERNATIONAL AIRPORT,

Nama Premis / Dapur :

BANQUET MAIN KITCHEN

PAN PACIFIC KLIA

JLN CTA 4B,

64000,KLIA

16/11/2009 - 15/11/2011

33. KLI HOTEL MANAGEMENT SDN BHD

JALAN RAJA MUDA ABDUL AZIZ

PO BOX 11171

50738 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

TOPPOT CAFE
16/04/2010 - 15/04/2012

34. MAYOR HOTELS BERHAD

T/A CITY VILLA KUALA LUMPUR

69 JALAN HAJI HUSSIEN

OFF JALAN T.A.R

50300 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

MAYOR HOTEL

T/A CITY VILLA KUALA LUMPUR

69 JALAN HAJI HUSSIEN

OFF JALAN T.A.R

50300 KUALA LUMPUR

01/06/2008 - 31/05/2010

35. METROPLEX HOLDINGS SDN BHD (LEGEND HOTEL KL)

TKT 33, PUTRA PLACE OFFICE TOWER

100 JALAN PUTRA

50350 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

DI ATAS BRASSERIE / MAIN KITCHEN

9TH FLOOR, THE LEGEND HOTEL KL

PUTRA PLACE, 100 JALAN PUTRA

50350 KUALA LUMPUR

16/10/2009 -15/10/2012

36. METROPLEX HOLDINGS SDN BHD (LEGEND HOTEL KL)

TKT 33, PUTRA PLACE OFFICE TOWER

100 JALAN PUTRA

50350 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

MUSEUM CHINESE RESTAURANT

9TH FLOOR, THE LEGEND HOTEL KL

PUTRA PLACE, 100 JALAN PUTRA

50350 KUALA LUMPUR

16/10/2009 -15/10/2012

37. MIDAH HOTEL KUALA LUMPUR

NO 8, JALAN KAMPUNG ATTAP,

50460 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

MAIN KITCHEN

MIDAH HOTEL KUALA LUMPUR

NO 8 JALAN KAMPUNG ATTAP

01/11/2009 - 30/10/2011

38. MING COURT HOTEL (KL) SDN BHD (CORUS HOTEL, KUALA LUMPUR)

JALAN AMPANG, 50450 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

DONDANG SAYANG COFFEE HOUSE

01/04/2010 -31/03/2012

39. NILAI HOTEL SDN BHD

PT 9999, JALAN BBN 1/3D,

PUTRA POINT PHASE 2A,

PUTRA NILAI, 71800

NILAI NEGERI SEMBILAN

Nama Premis / Dapur :

NILAI HOTEL SDN BHD

PT 9999, JLN BBN 1/3D

PUTRA POINT PHASE 2A

PUTRA NILAI,71800 NILAI

N.SEMBILAN

01/11/2009 - 30/10/2011

40. PG HOTEL SDN BHD

Nama Premis / Dapur :

BANQUET KITCHEN

16/03/2010 - 15/03/2012

41. PG HOTEL SDN BHD
Nama Premis / Dapur :

AROMAS COFFEE HOUSE

16/03/2010 - 15/03/2012

42. PLATINUM PINANG SDN BHD (PUTERI PARK HOTEL)

PUTERI PARK HOTEL JALAN RAJA LAUT,

Nama Premis / Dapur :

CENTRAL KITCHEN

01/11/2009 - 30/10/2011

43. PLATINUM PINANG SDN BHD (PUTERI PARK HOTEL)

PUTERI PARK HOTEL JALAN RAJA LAUT,

Nama Premis / Dapur :

LOUNGE KITCHEN

01/11/2009 - 30/10/2011

44. PNB DARBY PARK EXECUTIVE SUITES (HOTEL), KUALA LUMPUR

10 JALAN BINJAI

50450 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

PNB DARBY CAFE

PNB DARBY PARK EXECUTIVE SUITES, KUALA LUMPUR

10 JALAN BINJAI

50450 KUALA LUMPUR

01/02/2010 - 31/01/2012

45. PNB DARBY PARK EXECUTIVE SUITES (HOTEL), KUALA LUMPUR

10 JALAN BINJAI

50450 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

THE 39 RESTAURANT

PNB DARBY PARK EXECUTIVE SUITES, KUALA LUMPUR

10 JALAN BINJAI

50450 KUALA LUMPUR

01/02/2010 - 31/01/2012

46. QUALITY HOTEL CITY CENTRE

(PERANGSANG HOTEL & PROPERTIES SDN BHD)

JALAN RAJA LAUT

P.O BOX 11586

50350 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

BENTENG COFFEE HOUSE KITCHEN

GROUND FLOOR, QUALITY HOTEL CITY CENTRE

JALAN RAJA LAUT

50350 KUALA LUMPUR

01/11/2009 - 30/10/2011

47. QUALITY HOTEL CITY CENTRE

(PERANGSANG HOTEL & PROPERTIES SDN BHD)

JALAN RAJA LAUT

P.O BOX 11586

50350 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

MALAY KITCHEN

1ST FLOOR, QUALITY HOTEL CITY CENTRE

JALAN RAJA LAUT

50350 KUALA LUMPUR

01/11/2009 - 30/10/2011

48. QUALITY HOTEL CITY CENTRE

(PERANGSANG HOTEL & PROPERTIES SDN BHD)

JALAN RAJA LAUT

P.O BOX 11586

50350 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

PASTRY KITCHEN

1ST FLOOR, QUALITY HOTEL CITY CENTRE

JALAN RAJA LAUT

50350 KUALA LUMPUR

01/11/2009 - 30/10/2011

49. QUALITY HOTEL CITY CENTRE

(PERANGSANG HOTEL & PROPERTIES SDN BHD)

JALAN RAJA LAUT

P.O BOX 11586

50350 KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

MEISAN KITCHEN

1ST FLOOR, QUALITY HOTEL CITY CENTRE

JALAN RAJA LAUT

50350 KUALA LUMPUR

01/11/2009 - 30/10/2011

50. RESIDENCE HOTEL AT UNIVERSITI TENAGA NASIONAL

RESIDENCE HOTELS & RESORTS S/B

SUITE 1.03 LEVEL 1, WISMA E&C, LORONG DUNGUN KIRI,

DAMANSARA HEIGHT,

KUALA LUMPUR

Nama Premis / Dapur :

RESIDENCE HOTEL AT UNIVERSITI TENAGA NASIONAL (UNITEN)

KM 7 JALAN KAJANG-PUCHONG,

43009 KAJANG, SELANGOR

01/06/2009 - 31/05/2012

51. SEMARAK CAPITAL SDN. BHD. (GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM)

PERSIARAN PERBANDARAN SEKSYEN 14

40000 SHAH ALAM

Nama Premis / Dapur :

PASTRY KITCHEN

GRAND BLUEWAVEHOTEL SHAH ALAM,

PERSIARAN PERBANDARAN,

SEKSYEN 14,

40000 SHAH ALAM

01/11/2009 - 30/10/2012

52. SEMARAK CAPITAL SDN. BHD. (GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM)

PERSIARAN PERBANDARAN SEKSYEN 14

40000 SHAH ALAM

Nama Premis / Dapur :

CHINESE KITCHEN

GRAND BLUEWAVEHOTEL SHAH ALAM,

PERSIARAN PERBANDARAN,

SEKSYEN 14,

40000 SHAH ALAM

01/11/2009 - 30/10/2012

53. THE PARAMOUNT HOTEL

3,LORONG 9A

JALAN KAMPUNG DATO

96000 SIBU

SARAWAK

Nama Premis / Dapur :

VALENTINE'S CAFE

3, LORONG 9A

JALAN KAMPUNG DATO

96000 SIBU

SARAWAK

01/04/2010 - 31/03/2012

54. THE PLAZA HOTEL KUALA LUMPUR

THE PLAZA HOTEL KUALA LUMPUR

JALAN RAJA LAUT

Nama Premis / Dapur :

MAIN KITCHEN

THE PLAZA HOTEL

JALAN RAJA LAUT

01/11/2009 - 30/10/2012

55. THE SUMMIT HOTEL, SUBANG USJ

PERSIARAN KEWAJIPAN USJ1

47600, UEP SUBANG JAYA

Nama Premis / Dapur :

BANQUET KITCHEN

LEVEL 5,THE SUMMIT HOTEL

01/05/2009 - 30/04/2011

56. THE SUMMIT HOTEL, SUBANG USJ

PERSIARAN KEWAJIPAN USJ1

47600, UEP SUBANG JAYA

Nama Premis / Dapur :

OCEANIA BUFFET RESTAURANT

LEVEL M,THE SUMMIT HOTEL

01/05/2009 - 30/04/2011

57. THE SUMMIT HOTEL, SUBANG USJ

PERSIARAN KEWAJIPAN USJ1

47600, UEP SUBANG JAYA

Nama Premis / Dapur :

WARONG JUNCTION KITCHEN

LEVEL G, THE SUMMIT HOTEL

01/05/2009 - 30/04/2011

58. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHD

THR (JOHOR) SDN BHD

MUTIARA JOHOR BAHRU

JALAN DATO SULAIMAN

TAMAN CENTURY KB 779

80990 JOHOR BAHRU

JOHOR DARUL TAKZIM

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

MUSLIM KITCHEN

THR (JOHOR) SDN BHD

C/O MUTIARA JOHOR BAHRU

JALAN DATO SULAIMAN

TAMAN CENTURY KB 779

80990 JOHOR BAHRU,JOHOR

01/03/2009 - 28/02/2011

59. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHD

THR (JOHOR) SDN BHD

MUTIARA JOHOR BAHRU

JALAN DATO SULAIMAN

TAMAN CENTURY KB 779

80990 JOHOR BAHRU

JOHOR DARUL TAKZIM

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

CAPRI KITCHEN

THR (JOHOR) SDN BHD

C/O MUTIARA JOHOR BAHRU

JALAN DATO SULAIMAN TAMAN CENTURY

KB 779, 80990

JOHOR BAHRU

JOHOR

01/03/2009 - 28/02/2011

60. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHD

THR (JOHOR) SDN BHD

MUTIARA JOHOR BAHRU

JALAN DATO SULAIMAN

TAMAN CENTURY KB 779

80990 JOHOR BAHRU

JOHOR DARUL TAKZIM

MALAYSIA

Nama Premis / Dapur :

MEISAN KITCHEN

THR (JOHOR) SDN BHD

C/O MUTIARA JOHOR BAHRU

JALAN DATO SULAIMAN

TAMAN CENTURY KB 779

80990 JOHOR BAHRU,JOHOR

JOHOR

SIJIL HALAL TERBARU DILULUSKAN

1. AB MAURI MALAYSIA SDN. BHD.


Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

2. ACE CANNING CORPORATION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
3. AFDHAL SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
4. AJINOMOTO (MALAYSIA) BERHAD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
5. ALAMI VEGETABLE OIL PRODUCTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
6. AMECROWN MARKETING (M) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012
7. ASTANA HERBAL (M) SDN. BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
8. AYAM SARL

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
9. AZAMAH FOOD INDUSTRI

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
10. BASF PETRONAS CHEMICALS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
11. BERYL'S CHOCOLATE & CONFECTIONERY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
12. BINO CONFECTIONERY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
13. BIOALPHA INTERNATIONAL SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
14. BIOSIS COSMECEUTICALS SDN. BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
15. BODIBASIXS MANUFACTURING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
16. BUTTERWORTH ICEWORKS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
17. C & C TROPICAL MUSHROOM SNACKS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/06/2010 - 31/05/2012]
18. CCM PHARMACEUTICAL SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
19. CELESTIAL DIMENSIONS SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
20. CONVEX MALAYSIA SDN BHD (KLCC)

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
21. CORAKMAS CORPORATION SDN.BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
22. DELIFRANCE (MALAYSIA) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
23. DELIMA PINE ENTERPRISE

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2013]
24. DENT'AL ASIA MANUFACTURING SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
25. DEWINA FOOD INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
26. DUOPHARMA (M) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
27. DXN INDUSTRIES (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
28. DXN MARKETING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/09/2010 - 15/09/2012]
29. DYNAMIC CRYSTAL NETWORK SDN.BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
30. ENG KAH ENTERPRISE SDN.BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
31. EVERPLUS FOOD TRADING

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
32. EXIM INNOVASI SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
33. F&N DAIRIES (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
34. FABERLANE (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
35. FAMILY BAKERY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
36. FELDA IFFCO SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/05/2010 - 30/04/2012]
37. FIDANI CHOCOLATIER SDN. BHD .....

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
38. FIGO FOODS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
39. FOREST-LAYANG MANUFACTURER (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
40. GAMEX ENTERPRISE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
41. GARDENIA BAKERIES (KL) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012
42. GINVERA MARKETING ENTERPRISE SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
43. GOLDEN FRESH SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
44. HADDAD MARKETING

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
45. HAIKY BORNEO SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
46. HALAGEL PRODUCTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
47. HAPPY GRASS MARKETING SDN. BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
48. HEALWELL PHARMACEUTICALS SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
49. HOLA FOOD INDUSTRIES

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
50. HPA INDUSTRIES SDN. BHD.


Tarikh Sah Sijil


[16/03/2010 - 15/03/2012]
51. HUNG YIP NOODLE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
52. IBADAH ROHANI SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
53. IBERCHEM (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
54. INDUSTRI MAKANAN SRI MELUR

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
55. IOI LODERS CROKLAAN OILS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
56. JB COCOA SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/06/2010 - 15/06/2012]
57. JETAINE CORPORATION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
58. KAWAN FOOD MANUFACTURING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
59. KELAB PENJARA WANITA (KEKWA)

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
60. KIAN JOO CANPACK (SHAH ALAM) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
61. KIM FOODS PTE LTE

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
62. KONGSIRAYA (M) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
63. KONTENA NASIONAL BERHAD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
64. KOPERASI SERBAGUNA KAKITANGAN PENJARA PENGKALAN CHEPA

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
65. KOTRA PHARMA (M) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
66. LAM SOON EDIBLE OILS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
67. LAY HONG FOOD CORPORATION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
68. LEE FAH MEE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
69. LEMBAGA LADA MALAYSIA

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
70. LINGHAM'S & SON (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
71. LTC AYAM SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
72. MAESTRO SWISS PRODUCTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
73. MAJOR INTEREST SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
74. MARUSHIN CANNERIES (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/05/2010 - 30/04/2012]
75. MASTIKA FOOD SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
76. MB NUTRACEUTICALS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
77. MEWAH-OILS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
78. MOX - LINDE GAS PRODUCTS MALAYSIA SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
79. MUNCHY FOOD IND. SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
80. NANDO'S CHICKENLAND MALAYSIA SENDIRIAN BERHAD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
81. NATURE'S HEALTH PRODUCTS (M) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
82. NIKOM CARBON TECHNOLOGY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
83. NUTRI-HOME PHARMACEUTICAL INDUSTRIES SDN.BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
84. NUTRIVITE BEVERAGE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
85. OMNI ONE MARKETING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
86. ONLYONE ZUZA FOOD INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
87. ORIENTAL CROPS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
88. ORIGINAL DIMENSION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
89. PAK HAILAM KOPITIAM SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
90. PAK'LE (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
91. PALMAJU EDIBLE OIL SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
92. PAN CENTURY OLEOCHEMICALS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
93. PENAWAR INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
94. PERMANIS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

95. PERNIAGAAN KILANG KICAP HUNSON

Tarikh Sah Sijil

[01/06/2010 - 31/05/2012]
96. PG HOTEL SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012
97. QL FOODS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
98. RAHSIA ALAMPULIH SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
99. REX CANNING CO SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
100. SANABIL MARKETING & SUPPLIERS

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
101. SARAWAK FLOUR MILL SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/05/2010 - 30/04/2012]
102. SBFM INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
103. SCC MARKETING (M) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]
104. SERBA WANGI (PG) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
105. SERENE SUMMER SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
106. SHIFU INGREDIENTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
107. SPS INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
108. STANCODEX SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

109. STEVIASUGAR CORPORATION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
110. SUNDROP FRUIT JUICES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
111. SYARIKAT HOI WAN (S) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
112. SYARIKAT KION HOONG COOKING OIL MILLS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/05/2010 - 30/04/2012]

113. TEAT LENG INDUSTRIAL (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

114. TEO GIN KIAT & SONS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
115. TESCO STORES (MALAYSIA) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
116. THE WORLD OF SECRET GARDEN SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
117. THIEN CHEONG FOOD PACKAGING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
118. THIEN CHEONG SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
119. TPM BIOTECH SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]
120. TREATS DAIRIES (SARAWAK) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

121. TROPICAL CANNING CORPORATION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/06/2010 - 31/05/2012]

122. TUAN SANAWI TUAN NGAH SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

123. WONDER FOOD ENTERPRISE

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

124. YAKIN SEDAP SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/07/2010 - 15/07/2012]

125. YANLING NATURAL HYGIENE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

126. YEE TA FOODSTUFF SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

127. YHL TRADING (KEDAH) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

128. YIT FOH COFFEE FACTORY SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

129. BESTCAN FOOD TECHNOLOGICAL INDUSTRY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/07/2008 - 15/07/2010]

130. CCM PHARMACEUTICALS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/06/2008 - 31/05/2010]

131. KILANG MAKANAN MAMEE SDN BHD (SUBANG)

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

132. ROTIBOY BAKESHOPPE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/06/2008 - 31/05/2010]

133. F.A. HERBS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/03/2010 - 15/03/2012]

134. ACTIV INTERNATIONAL

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

135. AMOY CANNING (BEVERAGES) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/06/2010 - 31/05/2012]

136. B&W FOOD PRODUCTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

137. BIOTROPICS MALAYSIA BERHAD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

138. BLC INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

139. BOTANICAL DISTRIBUTION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2013]

140. CAPVILLE FOOD (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

141. COCOALAND INDUSTRY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

142. DAHFA FOOD MANUFACTURING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

143. DAILY BAKERY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/06/2010 - 15/06/2012]

144. DENTAL-K MANUFACTURING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

145. DINDINGS POULTRY PROCESSING SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

146. DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

147. EXCLUSIVE MARK (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

148. FAMILY CEREAL SDN BHD
Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

149. FAMILY DOLLAR MANUFACTURE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

150. FFS FOODS (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

151. FRESH ONLINE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

152. FUSIPIM SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/05/2010 - 30/04/2012]


153. GAN FOOD INDUSTRIES

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

154. GENIUS REVOLUTION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/06/2010 - 15/06/2012]

156. GOH JOO HIN (KL) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

157. GUARDIAN CATERING AND RESTAURANTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/05/2010 - 30/04/2012]

158. HAVI LOGISTICS (M) SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

159. HIDAZ'S FOODS TRADING

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

160. HOTEL ARMADA PETALING JAYA

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

161. HOTSB MANUFACTURING SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

162. INNER SHINES ASSOCIATES

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

163. KLT FOOD INDUSTRIES SENDIRIAN BERHAD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

164. KZ WARNAMAS (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

165. LERENO SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

166. MAESTRO SWISS CHOCOLATE SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

167. MAESTRO SWISS COCOA SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

168. MAESTRO SWISS FOOD SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

169. MING COURT HOTEL (KL) SDN BHD (CORUS HOTEL, KUALA LUMPUR)

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

170. MSM FOOD INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

171. MY FLEXITANK INDUSTRIES SDN.BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

172. NASI AYAM CHEE MENG

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

173. NESTLE MANUFACTURING (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

174. NIC CORPORATION SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

175. NTUC FAIRPRICE CO-OPERATIVE

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

176. PAN-CENTURY EDIBLE OILS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

177. PANGKAL SINAR SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

178. PASSION HERBS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

179. PRIMA AGRI-PRODUCTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

180. SCHUTZ DSL (MALAYSIA) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

181. SEBERANG FLOUR MILL SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/07/2010 - 15/07/2012]

182. SERBA WANGI (KL) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

183. SMART NACO SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

184. SOUTHERN EDIBLE OIL INDUSTRIES (M) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/07/2010 - 15/07/2012]

185. SRRI EASWARI MILLS SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

186. SUMMER PACIFIC SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

187. SUNTRACO SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

188. SURAYA FOOD INDUSTRIES SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

189. SYNERCHEM FOOD PROCESSING IND. SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

190. TA CHI HOUSE

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

191. TCRS RESTAURANTS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

192. TESCO STORES (MALAYSIA) SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

193. THE PARAMOUNT HOTEL

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

194. TRANS WORLD CONFECTIONERY SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

195. TRICIOUS FOODS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

196. TROPICAL BOTANICS SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

197. TT FOOD MANUFACTURING SDN. BHD.

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

198. ULTRA HEALTH SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[01/08/2010 - 31/07/2012]

199. PERTUBUHAN PELADANG KAWASAN PAYA, PERLIS

Tarikh Sah Sijil

[01/04/2010 - 31/03/2012]

200. AHMAD SDN BHD

Tarikh Sah Sijil

[16/04/2008 - 15/04/2010]

Ini antara 200 Syarikat yang mendapat sijil halal.bakinya anda dapat perolehi melalui www.halal.gov.my/v2. Produk halal tanggungjawab bersama

Wednesday, October 13, 2010

ORANG BUKAN ISLAM MENEMUI KEAJAIBAN SOLAT

(Prof Dr Wan Abu Bakar (kanan) bersama Dr Fatimah

dan Ng Siew Chok bersama buku mengenai rahsia solat dari segi sains)
 
Ng Siew Chok; Pensyarah Fakulti Kejuruteraan Biomedikal di Fakulti Kejuruteraan Universiti Melaya (UM), bersama dua orang lagi Professor di UM telah menjalankan kajian saintifik terhadap solat yang pertama di Malaysia. Menurut Siew Chok, otak dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Dalam bidang kejuruteraan perubatan, ketenangan fikiran (otak) dapat diukur menggunakan EEG (electroencephalogr aphy)-sejenis alat untuk mengukur gelombang otak.
Gelombang otak jenis Alfa(813hz) merupakan keadaan tenang. Siew Chok mendapati, semasa I’tidal (berdiri selepas solat sebelum sujud dengan thoma’ninah); isyarat Alfa daripada gelombang otak orang yang bersolat meningkat dengan mendadak.


Peningkatan mendadak isyarat Alfa membuktikan otak sangat tenang pada ketika itu. Beliau merumuskan semasa I’tidal dengan thoma’ninah adalah masa yang paling tenang dalam solat.


Pada setiap akhir sesi ujikaji, Siew Chok mendapati keadaan fizikal dan mental selepas seseorang mendirikan solat berada dalam keadaan segar dan tenang seperti baru bangun dari tidur yang cukup.


Siew Chok merumuskan solat boleh menjadi sesi refreshment untuk seseorang sebelum meneruskan rutin kehidupan yang memerlukan banyak tenaga baik fizikal dan kekuatan mental dalam mengharungi cabaran dan masalah hidup.


Antara keajaiban solat yang ditemui oleh Ng Siew Chok dan dua orang rakannya mendapati:


1. Umat Islam bertuah kerana solat wajib yang dilakukan 5 waktu sehari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otak dan fizikal.


2. Komposisi tubuh terbaik bagi seorang manusia boleh diperolehi dengan solat wajib lima kali sehari, kefahaman terhadap apa yang dibaca dalam solat, solat berjamaah, dan rukuk dan sujud dengan tepat/betul.


3. Didapati orang yang solat berjamaah lebih tenang dan sihat berbanding orang yang solat bersendirian.


4. Solat boleh merawat ED (erectly disfunction) atau lebih dikenali sbagai mati pucuk.


5. Menurut pakar, pesakit jantung perlu melakukan senaman 30minit setiap hari dan ini menyamai solat wajib yang lima.
Lebih daripada itu, banyak lagi penemuan oleh pakar-pakar Islam mahupun bukan Islam yang membuktikan keajaiban, kepentingan dan kebaikan solat terhadap manusia.
Antaranya ialah penemuan Dr Moh Sholeh; seorang doctor perubatan di Indonesia yang mendapati solat sunat tahajjud boleh merawat barah. Lagi, penemuan tiga orang doktor di Jepun yang mendapati solat mencegah dan merawat sakit sendi dan tulang pada umur tua.


Kesimpulannya; Melakukan solat belum tentu dapat memperolehi kebaikan-kebaikan tersebut andai solat kita tidak tepat dalam perlaksanaannya.
Kebaikan hasil solat itu tentu hanya dapat diperolehi dan dirasai dengan solat yang betul dan tepat dalam perlaksanaannya. Selebihnya; matlamat solat itu (sebagaimana yang dikehendaki Allah) hanya dapat dicapai oleh orang yang menghadirkan seluruh dirinya menghadap Allah semasa solat.


Bagaimana yang dikatakan orang yang menghadirkan seluruh dirinya manghadap Allah ketika solat? Itulah orang yang hadir jasadnya, mindanya, akalnya, hatinya dan jiwanya ketika solat. Akhirkata, hanya dengan ilmu kita akan memahami dan memperolehinya. Ingat, amalan tanpa ilmu ibarat pokok tidak berdahan dan tidak berbuah.


WALLAHU’ALAM.

Dipetik dari utusan malaysia

15 Kesilapan ketika solat

15 KESILAPAN

UMUM

DI SEKITAR SOLAT

(DENGAN BERPANDUKAN

TATACARA SOLAT RASULULLAH SAW
 


Sembahyang atau dikenali juga dengan perkataan “Solat”, adalah kewajipan kita yang

mengaku diri sebagai orang Islam. Solat merupakan tiang agama dan merupakan suatu

tanggungjawab yang menentukan apakah seseorang itu Islam atau kafir. Jadi, orang yang

meninggalkan solat, ia adalah kafir, sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

"Pemisah di antara kita dan mereka (orang kafir) adalah solat. Barangsiapa meninggalk


an solat maka sesungguhnya dia telah kafir." (Hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud,

Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah).


Rasulullah SAW, sebelum wafat, meninggalkan wasiat: “Jagalah solat. Jagalah solat.

Jagalah solat…………….” Sayangnya kita umat Islam hari ini, tidak “menjaga solat”

sebagaimana yang diwasiatkan oleh Rasulullah SAW. Kita mengerjakan solat ala kadarnya

sahaja. Seperti “melepaskan batuk di tangga”. Kita mengerjakan solat, tetapi jiwa kita tidak

pernah “menyentuh” makna solat dengan sebenar-benarnya. Kita tidak “bertemu” dengan

Allah. Kita tidak “bercakap-cakap” dengan Allah.

 
Kata ulama’ besar Imam Ahmad lagi, “Saya sangat khuatir bahawa zaman yang

dimaksudkan oleh Rasulullah SAW sebagaimana hadis ini adalah zaman kita sekarang

ini” Bayangkan zaman tersebut adalah di zaman Imam Ahmad iaitu di tahun 164H hingga

241H. “Sekiranya engkau solat di dalam 100 buah masjid, engkau tidak akan melihat

satu masjidpun di mana manusia mengerjakan solat dengan betul sebagaimana yang

Rasulullah SAW pertama sekali memerintahkan umatnya untuk menguasai ilmu tauhid, baru

kemudian memohonkan keampunan yang berupa amal perbuatan. Walaupun perintah di

dalam ayat itu ditujukan kepada Rasulullah SAW, tetapi maksudnya juga mencakupi seluruh

umatnya.

2. TIDAK MEMERHATIKAN KESEMPURNAAN WUDHUK

Ramai di kalangan kita tidak memerhatikan kesempurnaan wudhuk. Mereka berwudhuk ala

kadarnya sahaja. Malah ramai di kalangan kita tidak mengetahui ilmu berwudhuk dengan

sebenar-benarnya. Apa yang fardhu dan apa pula yang menjadi sunnahnya. Kesempurnaan

solat bermula daripada kesempurnaan wudhuk!

Kesempurnaan wudhuk dikembalikan kepada syarat ibadah secara mutlak yakni ikhlas

kerana Allah

Mengenai wudhuk yang dilaksanakan Utsman Radhiyallahu anhu yang juga merupakan

tatacara wudhuk yang dilaksanakan Rasulullah SAW dijelaskan dalam sebuah riwayat: Dari

Humran Maula (bekas budak) Utsman radhiyallahu anhu, bahwasanya Utsman pernah

meminta air wudhuk, kemudian beliau membasuh kedua telapak tangannya tiga kali,

kemudian berkumur-kumur, menghirup air ke hidung dan mengeluarkannya, lalu

membasuh wajahnya tiga kali, kemudian membasuh kedua tangannya sampai siku tiga

kali, lalu tangan kirinya sama seperti itu, kemudian menyapu kepalanya, lalu membasuh

kedua kakinya yang kanan sampai kedua mata kaki tiga kali, kemudian yang kaki kirinya

Berikut merupakan fardhu wudhuk:

Wudhuk memiliki beberapa fardhu dan rukun yang ditertibkan secara berurutan. Jika ada

salah satu di antara fardhu tersebut yang tertinggal, maka wudhuknya tidak sah menurut

syariat. Fardhu wudhuk tersebut adalah sebagai berikut:

A. Niat - Sebagaimana sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya amal perbuatan itu

bergantung pada niatnya” (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim). Niat adalah

kemahuan dan keinginan hati untuk berwudhuk. Juga pada apa yang disebutkan pada hadis,

bahwa niat itu bermuara pada hati, sedangkan melafazkannya bukanlah merupakan sesuatu

yang disyariatkan.

B. Membasuh Wajah atau Muka - Kewajiban membasuh wajah atau muka di dalam

berwudhuk itu hanya sekali. Yaitu dari bahagian atas dahi sampai bahagian dagu yang

bawah dan dari bagian satu telinga ke bahagian bawah telinga yang lain.


Air wudhuk itu harus mengalir pada wajah atau muka, kerana mengalir di sini bererti

mengalirkan airnya ke serata wajah atau muka.

C. Membasuh kedua tangan sampai ke siku - Yaitu sampai ke siku dan yang diwajibkan

hanya satu kali saja,


D. Mengusap Kepala - Pengertian mengusap kepala adalah membasahi kepala dengan air.

b. Membasuh Bahagian Atas Serban. Hal ini di dasarkan pada hadis yang diriwayatkan

dari Amr bin Umayyah Radhiyallahu anhu, di mana ia menceritakan: “Aku pernah melihat

Rasulullah SAW mengusap bahagian atas serban dan kedua kakinya” (Hadis riwayat

Imam Bukhari, Ibnu Majah dan Imam Ahmad). Berdasarkan pada hadis ini, maka wanita

muslimah diperbolehkan membasuh muka dan mengusap bahagian atas kerudungnya dengan

air.


c. Mengusap Bahagian Depan Kepala Dan Serban. Hal ini di dasarkan pada hadis dari

Mughirah bin Syu’bah, dimana ia menceritakan:

Jika rambut seorang wanita muslimah dikepang, maka tidaklah cukup hanya dengan

mengusap kepangan rambutnya saja. Kerana yang menjadi hukum pokok dalam hal ini

adalah mengusap kepala. Pada sisi lain diperbolehkan membasuh bahagian depan kepala,

E. Membasuh Kedua Kaki - Yaitu membasuh kaki hingga mencapai kedua mata kaki.

F. Tertib dalam membasuh anggota-anggota tubuh di atas.

Manakala berikut merupakan beberapa sunnah-sunnah wudhuk:

1. Gosok gigi sebelum memulakan wudhuk.

2. Membaca Bismillah di permulaan wudhuk.

Membaca Bismillah pada permulaan wudhuk - "Tidak sah (tidak sempurna) wudhuk bagi

siapa yang tidak menyebutkan nama Allah padanya" [Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah

399, At-Tirmidzi 25,26. Abu Dawud 101,  Sebahagian ulama’

mengatakan hukumnya wajib membaca Bismillah di permulaan wudhuk. Manakala


seahagian ulama’ pula mengatakan hukumnya sunnah sahaja. Adalah disyorkan supaya kita

mengambil jalan selamat iaitu membaca Bismillah di permulaan wudhuk.

3. Membasuh kedua tangan hingga ke pergelangannya.

4. Berkumur dan menghirup air ke hidung.

Sebelum membasuh muka, disunnahkan berkumur-kumur (Madhmadhoh) dan Istinsyaq

(memasukkan air ke dalam hidung lalu menghirupnya dan mengeluarkannya) Berdasarkan

hadis:"Ertinya : ...Lalu Nabi membasuh kedua telapak tangan tiga kali kemudian

berkumur-kumur dan istinsyaq (menghirup air ke hidung), lalu istintsaar (mengeluarkan

air dari hidung) lalu membasuh muka tiga kali…" (Hadis riwayat Imam Bukhari dan

Muslim)


5. Meratakan air ke seluruh kepala dan telinga sekaligus.


Hikmah diusapnya telinga selain untuk sempurnanya

kebersihan telinga baik yang luar maupun yang dalam, juga membersihkan dosa-dosa yang

telah dilakukan oleh telinga yakni mendengar hal-hal yang tidak sepatutnya didengar.

6. Merata-ratakan air di celah-celah jari tangan dan jari kaki serta janggut

(jika ada).

7. Mendahulukan anggota kanan, kemudian anggota yang kiri.

“Adalah Rasulullah SAW menyukai dalam mendahulukan yang kanan ketika memakai

sandalnya, menyisir, bersuci dan dalam semua urusannya”. (Hadis riwayat Imam

Bukhari dan Muslim)

8. Mengucapkan Dua Kalimat Syahadat Setelah Selesai Dari Wudhuk Dengan

Ucapan:


Ertinya: Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Engkau Ya Allah, dan aku bersaksi

bahwa Muhammad adalah hamba-Nya dan utusan-Nya.
 9. Berjimat Dalam Menggunakan Air



10. Melaksanakan Wudhuk Di Rumah

Rasulullah SAW bersabda. "Barangsiapa yang berwudhuk di rumahnya, kemudian

berjalan ke masjid untuk melaksanakan kewajiban dari Allah (solat fardhu di masjid) dan

setiap langkahnya menghapuskan dosa dan langkah yang lain mengangkat derajat.


Ada yang mengatakan membasuh anggota wudhuk tiga kali tiga kali termasuk sunat.

Sedangkan terdapat hadis yang mengatakan Rasulullah SAW membasuh anggota wudhuk

sekali-sekali. Ada juga hadis mengatakan dua kali dua kali. Dan ada juga mengatakan tiga

kali tiga kali.

3. LARANGAN ISBAL – KAIN ATAU SELUAR YANG LABUH


MENUTUPI MATA KAKI

Ramai di kalangan muslimin langsung tidak ambil berat, malah ada yang langsung tidak tahu

menahu tentang larangan isbal. Mereka solat dengan kain atau seluar labuh menutup mata

kaki. Sedangkan ia dilarang keras baik ketika solat mahupun di luar solat.

Isbal ertinya melabuhkan kain atau seluar hingga menutupi mata kaki, dan hal ini dilarang

secara tegas baik kerana sombong ataupun tidak. Larangan isbal bagi laki-laki telah

dijelaskan dalam hadis-hadis Rasulullah SAW yang sangat banyak, maka selayaknya bagi

seorang muslim yang redha Islam sebagai agamanya untuk menjauhi hal ini.

Rasulullah SAW bersabda :Ertinya : “Keadaan sarung seorang muslim hingga setengah

betis, tidaklah berdosa bila memanjangkannya antara setengah betis hingga di atas mata

kaki. Dan apa yang turun dibawah mata kaki maka bahagiannya di neraka. Barangsiapa

yang menarik pakaiannya kerana sombong maka Allah tidak akan melihatnya” (Hadis

riwayat Imam Abu Dawud 4093, Ibnu Majah 3573, Ahmad 3/5, Malik 12. Disahihkan

oleh Al-Albani dalam Al-Misykah 4331)

4 . MELAFAZKAN NIAT

Sudah menjadi budaya dalam masyarakat kita, melafazkan niat sebelum memulakan solat.

Bagaimana kita boleh bertaqlik atas nama mazhab Imam Shafi’I, padahal ia bukanlah dari

pandangan Imam Syafi’i. Malah ada yang melafazkannya dengan kuat sehingga

mengganggu jema’ah di sebelahnya. Ini bertentangan dengan amalan Rasulullah SAW.

Tidak ada nas sama sekali yang menunjukkan Rasulullah SAW melafazkan niat ketika

memulakan solat. Niat tidak dilafazkan. Dan tidaklah disebutkan dari Rasulullah SAW dan t

idak pula ada petunjuk dari salah seorang sahabat bahwa niat itu dilafazkan.

Niat bererti mensengajakan diri untuk solat, menghambakan diri kepada Allah semata-mata,

serta menguatkannya dalam hati.


Rasulullah SAW bersabda: "Semua amal tergantung pada niatnya dan setiap orang akan

mendapat (balasan) sesuai dengan niatnya." (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim da

n lain-lain) (Rujuk kitab Al Irwa', hadis no. 22).


Abu Dawud bertanya kepada Imam Ahmad. Dia berkata, "Apakah orang solat mengatakan
Lalu kitapun bertakbir: Allahu Akbar.

Tidak perlulah kita melafazkan “USolli fardhu……………….” sebagaimana yang

diamalkan oleh kebanyakan kita kerana amalan melafazkan niat ini bertentangan dengan

amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. Ramai di kalangan kita,

hanya tahu melafazkan niat tetapi tidak tahu pula makna yang dilafazkannya.

Ada yang mengatakan bahwa niat itu adalah salah satu rukun dari rukun-rukun solat maka

hendaklah dimulai ketika mengangkat tangan takbiratul ihram sampai pada kata akbar,

sebab rukun suatu amalan hendaklah berada di dalam amalannya.

Yang benar, niat adalah syarat semua amalan, bukan rukun dalam setiap amalan.

5. CARA ANGKAT TANGAN – TAKBIRATUL IHRAM

Macam-macam cara orang solat mengangkat tangan – takbiratul ihram. Ada yang angkat

tangan sampai melepasi kepala. Ada orang angkat takbir ala kadarnya sahaja. Tidak

mencontohi tatacara Rasulullah SAW mengangkat takbir.

Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar Radhiyallahu 'anhu , ia berkat

a: "Rasulullah SAW biasa mengangkat kedua tangannya setentang bahu jika hendak me

mulai solat, setiap kali bertakbir untuk rukuk dan setiap kali bangkit dari rukuknya."

(Hadis Muttafaqun 'alaih).


Atau mengangkat kedua tangannya setentang telinga berdasarkan hadis riwayat Malik bin Al

-Huwairits Radhiyallahu 'anhu, ia berkata: "Rasulullah SAW biasa mengangkat kedua tan

gannya setentang telinga setiap kali bertakbir (di dalam solat)." (Hadis riwayat Imam

Muslim).


Berdasarkan kedua-dua hadis ini, kita disunatkan mengangkat kedua-dua tangan ketika

melakukan takbiratul ihram dengan mendedahkan tapak tangan tersebut serta menjarangkan

sedikit jari-jarinya. Kedudukan kedua-dua tapak tangan itu sejajar dengan kedua bahunya

serta jari-jarinya berada sejajar dengan telinga. Sunat ketika mengangkat tapak tangan itu

sebaya dengan melafazkan takbir. (Rujuk kitab: I‘anah Ath-Thalibin, bab Ash-Shalah,

Fasal Fi Shifat Ash-Shalah: 1/218-219)


Demikian juga disunatkan menundukkan kepala sedikit dan melihat ke tempat sujud sebelum

mengangkat takbir.

Disyaratkan juga kepada orang yang mengikut imam, mengakhirkan takbirnya sehingga

imam sempurna melafazkan takbir. Jika takbir makmum tersebut mengiringi sebahagian

takbir imam, maka dikira tidak sah sembahyang makmum itu sebagaimana menurut As-

Syarqawi. (Rujuk kitab Fath Al-‘Allam, Fasal Fi Arkan Ash-Shalah, Syuruth Shihhah

At-Takbirah Al-Ula: 2/229)


Wajib pula bagi orang yang mengerjakan solat itu mendengar setiap huruf takbir yang

dilafazkannya ketika mengangkat tabiratul ihram tersebut. Sebagaimana dengan rukun qauli

yang lainnya seperti membaca surah Al-Fatihah, tahyat dan salam. Hukum wajib mendengar

itu adalah bagi orang yang baik pendengarannya. Sementara orang yang tidak baik

pendengarannya seperti tuli atau disebabkan ada halangan untuk mendengar seperti riuh

rendah tempat itu, maka tidaklah diwajibkan dia mendengarnya, akan tetapi wajib dia

melafazkan takbir itu dengan suara yang tinggi atau nyaring dengan kadar apa yang dapat

didengarnya jika dalam keadaan dia boleh mendengar. (Rujuk kitab I‘anah Ath-Thalibin,

bab Ash-Shalah, Fasal Fi Shifat Ash-Shalah: 1/217-218)


6. KEDUDUKAN TANGAN DI PERUT ATAU DI DADA?

Ada orang yang solat meletakkan tangan mereka di sekitar perut. Malah ada yang kata,

sunnah meletakkan tangan di sisi kiri perut. Ada juga yang meletakkan tangan di bawah atau

bertepatan dengan pusat. Ini bertentangan dengan tacara Rasulullah SAW. Sunnah

Rasulullah SAW ialah meletakkan posisi tangan di dada.

Mendakapkan tangan di dada adalah perbuatan yang benar menurut sunnah berdasarkan hadi

7. MATA TIDAK KONSENTRASI KE TEMPAT SUJUD

Ketika sedang solat, janganlah mata kita berkeliaran ke sana sini. Ada setengah orang,

matanya memandang orang lalu lalang. Perbuatan ini tidaklah sampai membatalkan solat

tetapi bertentangan dengan sunnah Rasulullah SAW.

Ketika mengerjakan solat, Rasulullah SAW menundukkan kepalanya dan hanya mengarahka

n pandangannya ke tempat sujud.

Sebaik-baiknya, hendaklah dilapik dengan kain putih di tempat sujud.


8. MEMBACA FATIHAH DENGAN CEPAT!

Ramai di kalangan kita membaca surah Fatihah dan surah-surah lainnya dengan cepat.

Seolah-olah ada pertandingan ‘siapa cepat dia menang’! Hal ini langsung bukan dari

petunjuk dan ajaran Rasulullah SAW.


Rasulullah SAW membaca surah Al-Fatihah dengan berhenti pada setiap akhir

ayat (waqaf), tidak menyambungkan satu ayat dengan ayat berikutnya

(washal). Ummu Salamah Radhiallahu ’anha meriwayatkan ketika menjelaskan cara

bacaan Rasulullah SAW, beliau berkata: “Sesungguhnya Baginda SAW memutusmutuskan

(mewaqaf) bacaannya (surah al-Fatihah) seayat demi seayat” (Hadis

riwayat Imam Ahmad)

9. MAKMUM SIBUK BACA FATIHAH DI BELAKANG IMAM

Ketika imam membaca surah lain sesudah surah Al Fatihah (ketika sembahyang berjemaah)

makmum pula sibuk membaca surah fatihah. Ini dapat kita perhatikan ketika sembahyang

berjemaah subuh, maghrib dan ‘isyak.

Jelas bagi kita kalau sedang sembahyang sendirian maka wajib kita membaca Al-Fatihah,

begitu juga ketika sembahyang berjema'ah, ketika imam membacanya secara sirr (tidak

diperdengarkan atau perlahan) yakni pada solat Zhuhur, 'Asar, satu raka'at terakhir

sembahyang Mahgrib dan dua raka'at terakhir sembahyang 'Isyak, maka para makmum wajib

membaca surah Al-Fatihah tersebut secara sendiri-sendiri dengan tidak mengeraskan bacaan

tersebut.

Lantas bagaimana kalau imam membaca secara jahar/keras…?

Tentang hal ini pernah suatu ketika Rasulullah SAW melarang makmum membaca surah di

belakang imam kecuali surah Al-Fatihah: "Betulkah kalian tadi membaca (surah) di

belakang imam kalian?" Kami menjawab: "Ya, tapi dengan cepat wahai Rasulullah".

Bersabda Rasulullah SAW: "Kalian tidak boleh melakukannya lagi kecuali membaca Al-

Fatihah, kerana tidak ada sembahyang bagi yang tidak membacanya." (Hadis

diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Abu Dawud, dan Ahmad)

Selanjutnya Rasulullah SAW melarang makmum membaca surah apapun ketika imam

membacanya dengan jahar (diperdengarkan) baik ianya surah Al-Fatihah maupun surah

lainnya.

10. TIDAK MENGERASKAN BACAAN ‘AMIIN’


Ramai di kalangan jemaah begitu malas untuk mengeraskan bacaan amin sesudah imam

selesai membaca surah fatihah. Ini bertentangan sama sekali dengan sunnah Rasulullah

SAW. "Bila Rasulullah SAW selesai membaca Al-Fatihah (dalam sembahyang), beliau

mengucapkan amiin dengan suara keras dan panjang." (Hadis dikeluarkan oleh Imam

Bukhari dan Abu Dawud)

Hadis tersebut mensyari'atkan para imam untuk mengeraskan bacaan amin. Demikian yang

menjadi pendapat Imam Bukhari, As-Syafi'i, Ahmad, Ishaq dan para imam fikih lainnya.

Dalam shahihnya, Bukhari membuat suatu bab dengan judul 'baab jahr al-imaan bi al-tamiin'

(ertinya: bab tentang imam mengeraskan suara ketika membaca amin).

11. TIDAK MELAKUKAN THUMA’NINAH DENGAN SEMPURNA

Solat ekspres! Inilah kesilapan yang paling ramai dilakukan. Ramai di kalangan kita yang

mengerjakan solat tidak memberi perhatian yang sewajarnya terhadap “thuma’ninah”.

Malah ada di kalangan imam jema’ah juga tidak menyempurnakan “thuma’ninah” ini.

Ini dapat diperhatikan ketika imam berpindah rukun. Hal ini jelas kedengaran kerana

mikrofon kecil yang disangkut di baju imam membuktikan imam tidak menyempurnakan

“thuma’ninah”. Suara imam jelas kedengaran…….ketika imam rukuk, "

", senafas sahaja.

Maksudnya bersambungan lafaz " " dengan

. Mana “thuma’ninah”nya?

Sebetulnya, " " bergerak ke rukun rukuk. Dah betul-betul confirm rukuk

atau tenang dalam rukuk (setidak-tidaknya ambillah nafas dulu), barulah kita baca

(sekurang-kurangnya 3 kali bacaan). Tenangkan diri terlebih

dahulu di setiap peralihan rukun sebelum membaca tasbih atau zikir rukun berkenaan.

Bacalah dengan tartil. Jangan baca secara kelam kabut. Tenangkan diri di setiap peralihan

rukun.

Susahkah kita hendak menyempurnakan “thuma’ninah” sebegini – solat dengan ‘tenang’?

Bukankah solat itu bermakna kita sedang bermunajat kepada Allah Subhanahuwa Ta’ala?

Berjumpa dengan Allah Subhanahuwa Ta’ala pun secara kelam kabut ke! Masya-Allah……


Antara kepala dan punggung hendaklah lurus, kepala tidak mendongak dan tidak pula

menunduk ke bawah tetapi tengah-tengah antara kedua keadaan tersebut.

"Rasulullah SAW tidak mendongakkan kepalanya dan tidak pula menundukkannya."

(Hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Abu Dawud)



12. HIDUNG DAN DAHI TIDAK MENYENTUH TEMPAT SUJUD

Ini satu hal juga. Sewaktu sujud, kepala macam nak menungging! Ubun kepala yang

mencecah sejadah. Dahi dan hidung entah ke mana! Ada juga orang yang dahinya berlapik

kopiah, serban tebal atau songkok. Dahi dan hidungnya tetap tidak kena tempat sujud.

Waktu sujud, yang kena tempat sujud hanya kopiah, serban tebal atau songkoknya. Dahinya

terselindung di sebalik kopiah, serban tebal atau songkok. Ini mengakibatkan solatnya

jadi tidak sah.




13. KEDUDUKAN SIKU DAN KAKI KETIKA SUJUD

Ada juga orang yang solat, merapatkan siku ke lantai. Sepatutnya waktu sujud, tapak tangan

hendaklah menekan ke lantai bersetentangan dengan bahu atau boleh juga bersetentangan

dengan kedua anak telinga dan sikunya hendaklah diangkat.



14. TIDAK AMBIL KESEMPATAN BERDO’A KETIKA SUJUD

Alangkah ruginya orang yang memendekkan atau mempercepatkan sujudnya. Ini kerana

ketika sujud, kita digalakkan berdo’a. Kesempatan berdo’a ketika sujud, adalah ruang

berdo’a yang paling afdhal dan segera dimakbulkan Allah Subhanahuwa Ta’ala.




15. TIDAK MENEGAKKAN KAKI KANAN KETIKA DUDUK ANTARA

DUA SUJUD DAN TAHYAT

Ada juga kita lihat orang duduk di atas dua tapak kakinya secara menegakkan kedua

kakinya. Ada pula yang duduk di atas kedua tapak kaki. Bukan duduk di atas tapak kaki kiri

dan tapak kaki kanan ditegakkan.

Duduk ini dilakukan antara sujud yang pertama dan sujud yang kedua, pada raka'at pertama

sampai raka’at terakhir. Cara duduk antara dua sujud, duduk iftirasy (duduk dengan

meletakkan punggung pada kaki kiri dan kaki kanan ditegakkan).



Tuesday, October 12, 2010

SUARA YANG DIDENGAR MAYAT

Yang Akan Ikut Mayat Adalah Tiga hal yaitu;


1. Keluarga

2. Hartanya

3. Amalnya


Ada Dua Yang Kembali Dan Satu akan Tinggal Bersamanya yaitu;

1. Keluarga dan Hartanya Akan Kembali

2. Sementara Amalnya Akan Tinggal Bersamanya.


Maka ketika Roh Meninggalkan Jasad ...Terdengarlah Suara Dari Langit Memekik, 'Wahai Fulan Anak Si Fulan..

· - Apakah Kau Yang Telah Meninggalkan Dunia, Atau Dunia Yang Meninggalkanmu

· - Apakah Kau Yang Telah Mengumpul Harta Kekayaan, Atau Kekayaan Yang Telah Mengumpulmu

· - Apakah Kau Yang Telah Menumpuk Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menumpukmu

· - Apakah Kau Yang Telah Mengubur Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menguburmu.'


Ketika Mayat Tergeletak Akan Dimandikan ....Terdengar Dari Langit Suara Memekik, 'Wahai Fulan Anak Si Fulan...

· - Mana Badanmu Yang Dahulunya Kuat, Mengapa Kini Terkulai Lemah

· - Mana Lisanmu Yang Dahulunya Fasih, Mengapa Kini Bungkam Tak Bersuara

· - Mana Telingamu Yang Dahulunya Mendengar, Mengapa Kini Tuli Dari Seribu Bahasa

· - Mana Sahabat-Sahabatmu Yang Dahulunya Setia, Mengapa Kini Raib Tak Bersuara'


Ketika Mayat Siap Dikafan ...Suara Dari Langit Terdengar Memekik,'Wahai Fulan Anak Si Fulan

· - Berbahagialah Apabila Kau Bersahabat Dengan Ridha

· - Celakalah Apabila Kau Bersahabat Dengan Murka Allah

· - Kini Kau Tengah Berada Dalam Sebuah Perjalanan Nun Jauh Tanpa Bekal

· - Kau Telah Keluar Dari Rumahmu Dan Tidak Akan Kembali Selamanya

· - Kini Kau Tengah Safar Pada Sebuah Tujuan Yang Penuh Pertanyaan.'


Ketika MayatDiusung. ..... Terdengar Dari Langit Suara Memekik, 'Wahai Fulan Anak Si Fulan..

· - Berbahagialah Apabila Amalmu Adalah Kebajikan

· - Berbahagialah Apabila Matimu Diawali Taubat

· - Berbahagialah Apabila Hidupmu Penuh Dengan Taat.'


Ketika Mayat Siap Disholatkan ....Terdengar Dari Langit Suara Memekik, 'Wahai Fulan Anak Si Fulan...

· - Setiap Pekerjaan Yang Kau Lakukan Kelak Kau Lihat Hasilnya Di Akhirat

· - Apabila Baik Maka Kau Akan Melihatnya Baik

· - Apabila Buruk, Kau Akan Melihatnya Buruk.'


Ketika MayatDibaringkan Di Liang Lahat...... terdengar Suara Memekik Dari Langit,'Wahai Fulan Anak Si Fulan...

· Apa Yang Telah Kau Siapkan Dari Rumahmu Yang Luas Di Dunia Untuk Kehidupan Yang Penuh Gelap Gulita Di Sini

Wahai Fulan Anak Si Fulan...

· - Dahulu Kau Tertawa, Kini Dalam Perutku Kau Menangis

· - Dahulu Kau Bergembira,Kini Dalam Perutku Kau Berduka

· - Dahulu Kau Bertutur Kata, Kini Dalam Perutku Kau Bungkam Seribu Bahasa.'


Ketika Semua Manusia Meninggalkannya Sendirian... ... Allah Berkata Kepadanya, 'Wahai Hamba-Ku.... .

· Kini Kau Tinggal Seorang Diri

· Tiada Teman Dan Tiada Kerabat

· Di Sebuah Tempat Kecil, Sempit Dan Gelap..

· Mereka Pergi Meninggalkanmu. .... Seorang Diri

· Padahal, Karena Mereka Kau Pernah Langgar Perintahku

· Hari Ini,....

· Akan Kutunjukan Kepadamu

· Kasih Sayang-Ku

· Yang Akan Takjub Seisi Alam

· Aku Akan Menyayangimu

· Lebih Dari Kasih Sayang Seorang Ibu Pada Anaknya'.


Kepada Jiwa-Jiwa Yang Tenang Allah Berfirman, 'Wahai Jiwa Yang Tenang

· Kembalilah Kepada Tuhanmu

· Dengan Hati Yang Puas Lagi Diridhai-Nya

· Maka Masuklah Ke Dalam Jamaah Hamba-Hamba- Ku

· Dan Masuklah Ke Dalam Jannah-Ku'


Tahukah kita bila kematian akan menjemput kita???

AWAS MAMAK FANS-TIKUS DALAM KUAH ROTI CANAI

Kangar - Seorang pemuda serik untuk mengunjungi sebuah restoran di sini, selepas loya dan muntah teruk apabila termakan kari yang didakwa mengandungi tikus ketika membeli roti canai di restoran berkenaan.



Kejadian serupa turut berlaku ke atas tiga adiknya apabila memakan roti canai dicicah kari itu pada malam Ahad lalu.


Mohd Shafiq Abdul Karim, 23, mendakwa, dia termuntah dan berasa loya selama tiga hari selepas menyedari kari dimakan bersama tiga adiknya adalah kuah tikus.


Menurutnya, kejadian itu disedari apabila dia mengambil ketulan daging dalam kuah kari yang dibeli dari sebuah restoran untuk dimakan bersama nasi manakala roti canai sudah dimakan tiga adiknya.

Katanya, dia membeli tiga keping roti canai bernilai RM2.40 di restoran berkenaan dan melihat kuah kari di dalam periuk hampir habis.


“Pekerja terbabit mencedok seketul daging berserta kuah sebelum dibungkus bersama roti canai. Saya menjangka mendapat bonus seketul daging kerana selalunya pekerja memberi kuah untuk roti canai,” katanya.


Menurutnya, tiga adiknya berumur 12 hingga 16 tahun begitu berselera menikmati tiga keping roti canai dengan mencicah gulai berkenaan manakala seketul daging dibiarkan kepadanya untuk dimakan bersama nasi.


“Bagaimanapun, saya terkejut besar apabila melihat gigi dan misai panjang pada ketulan daging berkenaan dan selepas diamati ia sebenar bangkai tikus yang dibelinya bersama kuah kari roti canai berkenaan. Saya berasa loya dan terus termuntah.


Perkara itu dimaklumkan kepada tiga beradik yang lain sebelum ketiga-tiga mereka juga menghadapi sindrom sama.


“Sehingga sekarang, kami berempat begitu fobia melihat gulai daging selepas termakan gulai tikus dari restoran berkenaan,” katanya dari Taman Sena Indah, di sini, semalam.


Mohd Shafiq yang merupakan lepasan sebuah kolej swasta berkata, dia terus memaklumkan kepada bapanya sebelum kedua beranak terbabit membawa ketulan tikus terbabit kepada Bahagian Teknologi Makanan, Jabatan Kesihatan Perlis, pada keesokan harinya.


Menurutnya, pegawai bahagian terbabit mengesahkan gulai daging berkenaan adalah tikus dan dia bertindak melaporkan perkara terbabit kepada penguat kuasa pengguna Perlis untuk tindakan lanjut.


Difahamkan restoran terbabit pernah dikenakan tindakan, termasuk notis amaran oleh pihak berkuasa tempatan kerana gagal mencapai tahap kebersihan ditetapkan.


Shafiq tidak menolak kemungkinan ramai lagi pelanggan tidak menyedari sudah menikmati kuah kari bangkai tikus yang disediakan restoran itu. -SH
 
Penulis: jangan fikir mamak tu semua islam.hati-hatilah lepas ni..

Monday, October 11, 2010

KISAH SEMUT BERSAMA NABI SULAIMAN

PADA zaman Nabi Sulaiman, semut-semut hidup dengan aman dan damai. Mereka saling tolong-menolong di antara satu sama lain. Setiap pergerakan mereka mesti bersama dan berkumpulan. Sekiranya salah seekor sahaja daripada mereka menjumpai makanan, mereka tetap akan makan bersama. Begitulah kehidupan mereka setiap hari.
"Assalamualaikum tuanku," kata salah seekor daripada pahlawan semut.
"Waalaikummussalam, " jawab Permaisuri Semut.
"Kenapa kamu datang ke sini dengan tergesa-gesa? " tanya Raja Semut.
"Sebenarnya aku mendapat khabar berita bahawa Nabi Sulaiman bersama bala tenteranya menuju ke negara kita. Apa yang harus kita buat, tuanku?" tanya pahlawan semut.
Permaisuri Semut itu risau sekiranya angkatan tentera Nabi Sulaiman yang ramai dan besar memijak rakyatnya yang kecil itu. Lalu ia mencari jalan untuk menyelamatkan mereka.
Tanpa membuang masa, Permaisuri Semut memanggil pahlawan-pahlawannya untuk membincangkan hal itu. Semut-semut itu berasa hairan melihat Permaisuri Semut kerisauan.
"Beta mendapat khabar bahawa Nabi Sulaiman bersama angkatan tenteranya sedang menuju ke negara kita. Apakah yang patut kita buat demi menyelamatkan negara dan rakyat kita daripada dimusnahkan? " tanya Permaisuri Semut.
"Pada pendapat patik, lebih selamat sekiranya kita arahkan semua semut-semut masuk ke dalam sarang. Patik risau semut-semut ini akan dipijak oleh angkatan tentera Nabi Sulaiman," sahut salah seekor daripada menteri semut.
Maka Permaisuri Semut bersetuju dengan cadangan daripada menterinya itu.
Apabila angkatan tentera Nabi Sulaiman sampai ke lembah semut, maka Permaisuri Semut berkata kepada rakyatnya, "Hai semut-semut sekalian! Masuklah kamu ke dalam sarang masing-masing, supaya kamu tidak dipijak oleh Nabi Sulaiman bersama angkatan tenteranya. Mereka tidak menyedari bahawa mereka membawa bencana kepada kamu," kata Permaisuri Semut.


Ketika itu Nabi Sulaiman bersama angkatan tentera baginda telah berada di situ. Nabi Sulaiman memandang ke arah Permaisuri Semut sambil tersenyum.
"Janganlah kamu takut dan bimbang, angkatan tenteraku tidak akan merosakkan dan memijak lembahmu ini," kata Nabi Sulaiman.
Nabi Sulaiman terus sujud tanda bersyukur kerana Allah telah mengurniakan kepada baginda kebolehan memahami bahasa binatang. Baginda juga berdoa kepada Allah, supaya diberi ilham untuk mensyukuri nikmat yang telah dianugerahkan kepada baginda dan ibu bapa baginda.


Nabi Sulaiman juga memohon supaya Allah menempatkan baginda di kalangan orang yang beriman.


Lalu baginda mengarahkan angkatan tenteranya melalui jalan yang lain. Nabi Sulaiman bimbang akan terpijak semut-semut di situ. Akhirnya semut-semut itu selamat daripada dipijak oleh Nabi Sulaiman dan angkatan tenteranya.


wassalam...

32 RAHSIA ISRAEL..


Berikut ialah 32 Rahsia Israel yang mungkin boleh menjadi panduan kepada kita untuk menentang negara itu dan beberapa isu kontroversi yang masih hangat diperkatakan masa kini.



1. Tahukah anda bahawa selain ras Yahudi, dilarang membeli atau menyewa tanah di Israel?


2. Tahukah anda bahawa setiap ras Yahudi yang ada di seluruh dunia menjadi Negara Israel secara otomatik?


3. Tahukah anda bahawa penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan dengan cat dan warna khusus untuk membezakan antara ras Yahudi dan bukan Yahudi?


4. Tahukah anda bahawa Juruselam bahagian timur, Tebing Barat, Gaza dan Bukit Golan dianggap oleh masyarakat antarabangsa khususnya pihak Barat dan Amerika Syarikat sebagai kawasan yang dijajah Israel dan bukan merupakan bahagian dari Israel.


5. Tahukah anda bahawa Israel membekalkan 85% air bersih hanya utk ras Yahudi dan membahagikan baki 15% utk seluruh penduduk Palestin yang menetap dikawasan Israel? Realitinya, Israel membekalkan 85% air bersih hanya untuk 400 penduduk Yahudi di Hebron, sementara baki 15% hanya untuk dibekalkan kepada 120 ribu penduduk Palestin di daerah itu.


6. Tahukah anda bahawa Amerika membekalkan US$5 million daripada pendapatan cukai setiap tahunannya untuk menyumbang kepada Israel?


7. Tahukah anda bahawa Amerika terus memberikan bantuan ketenteraan kepada Israel sebesar US$1.8 million setiap tahun? Dan tahukah anda bahawa jumlah sebesar itu sama dengan sumbangan Amerika kepada seluruh negara di benua Afrika?


8. Tahukah anda bahawa Israel juga mendapat bantuan tambahan sebesar US$4 million dari Amerika yang terdiri dari pesawat pejuang F 16, Apache dan Blackhawk? Dan kerana Amerika merupakan negara penyumbang utama bagi Israel, maka ia wajib memberikan semua kemudahan yang diminta Israel utk menjamin kekuasaannya di Timur Tengah.


9. Tahukah anda bahawa pemerintah Amerika telah menekan Kongres tentang pelanggaran Israel dalam penggunaan senjata yang mereka sumbangkan? Khususnya pada tahun 1978,1979 dan tahun 1982 pada perang di Lubnan dan penggunaan senjata nuklear pada thn 1981.


10. Tahukah anda bahawa Israel adalah satu-satunya negara di Timur Tengah yang menolak menandatangani larangan pengembangan senjata nuklear? Dan menolak pasukan pemeriksa senjata PBB untuk memeriksa tempat persembunyiannya?


11. Tahukah anda bahawa sebelum tertubuhnya Israel psds tahun 1948, ia sudah memiliki loji penembangan senjata nuklear?


12. Tahukah anda bahawa Pegawai Tinggi Israel di Jabatan Perang mengakui secara terang-terangan bahawa tetera Israel membunuh semua tahanan perang Palestin tanpa proses pengadilan?


13. Tahukah anda bahawa Israel meledakan tempat kediaman diplomat Amerika dan menyerang kapal perang induk Amerika, Liberty di perairan antarabangsa pada tahun 1967? Walaupun serangan itu membunuh 33 tentera Amerika dan mencederakan 177 lainnya, tetapi Amerika sama sekali tidak melakukan sebarang tindakan terhadap Israel. Hanya dgn alasan bahawa tentera Israel tersalah sasaran. Bayangkan kalau serangan itu dilakukan oleh sebuah negara Islam.


14. Tahukah anda bahawa Israel merupakan negara yang paling banyak melanggar resolusi keamanan PBB? Jumlah resolusi yang diabaikan oleh Israel sebanyak 69 buah. Bayangkan seandainya sebuah negara Islam mengabaikan 1 resolusi PBB, apa yang akan dilakukan oleh Amerika Syarikat?


15. Tahukah anda bahawa pemerintah Israel menggunakan sistem politik konservasi terhadap identiti ras Yahudi agar tetap menjadi warga negara itu?


16. Tahukah anda bahawa Mahkamah Agung Israel telah menetapkan Perdana Menteri Ariel Sharon sebagai tertuduh dalam kes pembunuhan penduduk Palestin Shabra dan Syatilla pada 16 Sept 1982 di Lubnon yang mengorbankan lebih dari 1000 orang Palestin terdiri kanak-kanak, wanita dan org tua?


17. Tahukah anda bahawa pada tanggal 20 Mei 1990, seorang tentera Israel menyuruh para buruh Palestin yang sedang menunggu bas supaya duduk berbaris di atas tanah. Kemudian tentera itu menembak mereka dari jarak setengah meter? Tahu pulakah anda bahawa pemerintah Israel menyatakan tentera itu tidak bersalah dan bahkan mendapat penghargaan khusus dari pemerintah Israel?


18. Tahukah anda bahawa sampai tahun 1988, semua kedai di Israel hanya boleh menempelkan keterangan kerja kosong dengan perkataan: kerja kosong hanya utk ras Yahudi, mencari seorang penulis dengan syarat ras Yahudi?


19. Tahukah anda bahawa Jabatan Luar Negara Israel membayar 'dana' kepada media Amerika untuk memunculkan imej positif Israel kepada masyarakat Amerika dan Eropah?


20. Tahukah anda bahawa Sharon mengajak parti radikal Molodeit untuk menjadi rakan utama dalam kabinetnya? Padahal parti itu berideologi radikal dengan tekad mahu membersihkan Israel dari ras bukan Yahudi dan pengusiran secara paksa seluruh warga Palestin dari Israel?


21. Tahukah anda bahawa Perdana Menteri Israel pertama David ben Gorion sepakat dengan langkah pengusiran seluruh ras Arab dari Israel?


22. Tahukah anda bahawa rahib besar di Israel Ofadya Yosef yang juga pengasas Parti Syas (parti terbesar ti3 Israel) mendukung kekejaman tentera Israel untuk membunuh warga Palestin? Bahkan ia mengeluarkan arahan radikal supaya diteruskan usaha-usaha membunuh warga Palestin.


23. Tahukah anda bahawa pelarian Palestin merupakan pelarian terbesar di dunia?


24. Tahukah anda bahawa penduduk Kristian Palestin bersatu dengan penduduk Palestin muslim untuk melawan penjajah Yahudi?


25. Tahukah anda, walaupun Mahkamah Agung Israel sedah mengeluarkan keputusan larangan penyeksaan dalam proses pemeriksaan, tetapi Shinbet (Badan Risikan Israel) tetap terus menyiksa setiap pejuang Palestin dalam proses pemeriksaannya?


26. Tahukah anda bahawa walaupun Israel terus mengganggu proses belajar, mengajar dan merosak seluruh prasarana pendidikan, Palestin tetap menjadi negara terbesar melahirkan doktor?


27. Tahukah anda bahawa setiap manusia mempunyai hak sama yang dijamin oleh undang-undang HAM antarabangsa yang diterbitkan pada 10 Disember 1948? Tetapi tahukah anda bahawa undang-undang itu sama sekali tidak berlaku bagi penduduk Palestin? Kerana dihalang dengan ditandatangani atas persetujuan Oslo?


28. Tahukah anda bahawa majoriti buku sejarah di dunia menyatakan negara-negara Arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967? Padahal faktanya, Israel yang menyerang negaranegara Arab terlebih dahulu kemudian merampas kota Al Quds dan Tebing Barat? Tetapi mereka mengatakan bahawa serangannya itu adalah serangan untuk menjaga diri.


29. Tahukah anda bahawa Israel sebagai negara penjajah sama sekali tidak terikat dengan Konvensyen Geneva untuk menjaga hak dan keselamatan warga Palestin?


30. Tahukah anda bahawa perintah Perdana Menteri Israel Ariel Sharon sudah tidak disegani lagi oleh tentera Israel? Salah satu contohnya adalah ketika dia melarang tentera Israel untuk melakukan genjatan senjata dan dilarang menembak, tetapi tentera Israel terus menyerang, menembak orang awam Palestin dan menghancurkan tempat tinggal mereka. Insiden paling memalukan adalah pembunuhan 3 wanita Palestin, padahal mereka sedang berada dalam kem pelarian?


31. Tahukah anda bahawa Israel terus melakukan berbagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al Aqsha dan Qubah Shakhrah sejak 50 thn yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya?


32. Tahukah anda bahawa bekas Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela mangatakan bahawa Israel adalah negara rasisme dan aprtheid seperti Afrika Selatan sebelum di bawah kepimpinannya