Wednesday, October 13, 2010

ORANG BUKAN ISLAM MENEMUI KEAJAIBAN SOLAT

(Prof Dr Wan Abu Bakar (kanan) bersama Dr Fatimah

dan Ng Siew Chok bersama buku mengenai rahsia solat dari segi sains)
 
Ng Siew Chok; Pensyarah Fakulti Kejuruteraan Biomedikal di Fakulti Kejuruteraan Universiti Melaya (UM), bersama dua orang lagi Professor di UM telah menjalankan kajian saintifik terhadap solat yang pertama di Malaysia. Menurut Siew Chok, otak dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Dalam bidang kejuruteraan perubatan, ketenangan fikiran (otak) dapat diukur menggunakan EEG (electroencephalogr aphy)-sejenis alat untuk mengukur gelombang otak.
Gelombang otak jenis Alfa(813hz) merupakan keadaan tenang. Siew Chok mendapati, semasa I’tidal (berdiri selepas solat sebelum sujud dengan thoma’ninah); isyarat Alfa daripada gelombang otak orang yang bersolat meningkat dengan mendadak.


Peningkatan mendadak isyarat Alfa membuktikan otak sangat tenang pada ketika itu. Beliau merumuskan semasa I’tidal dengan thoma’ninah adalah masa yang paling tenang dalam solat.


Pada setiap akhir sesi ujikaji, Siew Chok mendapati keadaan fizikal dan mental selepas seseorang mendirikan solat berada dalam keadaan segar dan tenang seperti baru bangun dari tidur yang cukup.


Siew Chok merumuskan solat boleh menjadi sesi refreshment untuk seseorang sebelum meneruskan rutin kehidupan yang memerlukan banyak tenaga baik fizikal dan kekuatan mental dalam mengharungi cabaran dan masalah hidup.


Antara keajaiban solat yang ditemui oleh Ng Siew Chok dan dua orang rakannya mendapati:


1. Umat Islam bertuah kerana solat wajib yang dilakukan 5 waktu sehari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otak dan fizikal.


2. Komposisi tubuh terbaik bagi seorang manusia boleh diperolehi dengan solat wajib lima kali sehari, kefahaman terhadap apa yang dibaca dalam solat, solat berjamaah, dan rukuk dan sujud dengan tepat/betul.


3. Didapati orang yang solat berjamaah lebih tenang dan sihat berbanding orang yang solat bersendirian.


4. Solat boleh merawat ED (erectly disfunction) atau lebih dikenali sbagai mati pucuk.


5. Menurut pakar, pesakit jantung perlu melakukan senaman 30minit setiap hari dan ini menyamai solat wajib yang lima.
Lebih daripada itu, banyak lagi penemuan oleh pakar-pakar Islam mahupun bukan Islam yang membuktikan keajaiban, kepentingan dan kebaikan solat terhadap manusia.
Antaranya ialah penemuan Dr Moh Sholeh; seorang doctor perubatan di Indonesia yang mendapati solat sunat tahajjud boleh merawat barah. Lagi, penemuan tiga orang doktor di Jepun yang mendapati solat mencegah dan merawat sakit sendi dan tulang pada umur tua.


Kesimpulannya; Melakukan solat belum tentu dapat memperolehi kebaikan-kebaikan tersebut andai solat kita tidak tepat dalam perlaksanaannya.
Kebaikan hasil solat itu tentu hanya dapat diperolehi dan dirasai dengan solat yang betul dan tepat dalam perlaksanaannya. Selebihnya; matlamat solat itu (sebagaimana yang dikehendaki Allah) hanya dapat dicapai oleh orang yang menghadirkan seluruh dirinya menghadap Allah semasa solat.


Bagaimana yang dikatakan orang yang menghadirkan seluruh dirinya manghadap Allah ketika solat? Itulah orang yang hadir jasadnya, mindanya, akalnya, hatinya dan jiwanya ketika solat. Akhirkata, hanya dengan ilmu kita akan memahami dan memperolehinya. Ingat, amalan tanpa ilmu ibarat pokok tidak berdahan dan tidak berbuah.


WALLAHU’ALAM.

Dipetik dari utusan malaysia

15 Kesilapan ketika solat

15 KESILAPAN

UMUM

DI SEKITAR SOLAT

(DENGAN BERPANDUKAN

TATACARA SOLAT RASULULLAH SAW
 


Sembahyang atau dikenali juga dengan perkataan “Solat”, adalah kewajipan kita yang

mengaku diri sebagai orang Islam. Solat merupakan tiang agama dan merupakan suatu

tanggungjawab yang menentukan apakah seseorang itu Islam atau kafir. Jadi, orang yang

meninggalkan solat, ia adalah kafir, sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

"Pemisah di antara kita dan mereka (orang kafir) adalah solat. Barangsiapa meninggalk


an solat maka sesungguhnya dia telah kafir." (Hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud,

Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah).


Rasulullah SAW, sebelum wafat, meninggalkan wasiat: “Jagalah solat. Jagalah solat.

Jagalah solat…………….” Sayangnya kita umat Islam hari ini, tidak “menjaga solat”

sebagaimana yang diwasiatkan oleh Rasulullah SAW. Kita mengerjakan solat ala kadarnya

sahaja. Seperti “melepaskan batuk di tangga”. Kita mengerjakan solat, tetapi jiwa kita tidak

pernah “menyentuh” makna solat dengan sebenar-benarnya. Kita tidak “bertemu” dengan

Allah. Kita tidak “bercakap-cakap” dengan Allah.

 
Kata ulama’ besar Imam Ahmad lagi, “Saya sangat khuatir bahawa zaman yang

dimaksudkan oleh Rasulullah SAW sebagaimana hadis ini adalah zaman kita sekarang

ini” Bayangkan zaman tersebut adalah di zaman Imam Ahmad iaitu di tahun 164H hingga

241H. “Sekiranya engkau solat di dalam 100 buah masjid, engkau tidak akan melihat

satu masjidpun di mana manusia mengerjakan solat dengan betul sebagaimana yang

Rasulullah SAW pertama sekali memerintahkan umatnya untuk menguasai ilmu tauhid, baru

kemudian memohonkan keampunan yang berupa amal perbuatan. Walaupun perintah di

dalam ayat itu ditujukan kepada Rasulullah SAW, tetapi maksudnya juga mencakupi seluruh

umatnya.

2. TIDAK MEMERHATIKAN KESEMPURNAAN WUDHUK

Ramai di kalangan kita tidak memerhatikan kesempurnaan wudhuk. Mereka berwudhuk ala

kadarnya sahaja. Malah ramai di kalangan kita tidak mengetahui ilmu berwudhuk dengan

sebenar-benarnya. Apa yang fardhu dan apa pula yang menjadi sunnahnya. Kesempurnaan

solat bermula daripada kesempurnaan wudhuk!

Kesempurnaan wudhuk dikembalikan kepada syarat ibadah secara mutlak yakni ikhlas

kerana Allah

Mengenai wudhuk yang dilaksanakan Utsman Radhiyallahu anhu yang juga merupakan

tatacara wudhuk yang dilaksanakan Rasulullah SAW dijelaskan dalam sebuah riwayat: Dari

Humran Maula (bekas budak) Utsman radhiyallahu anhu, bahwasanya Utsman pernah

meminta air wudhuk, kemudian beliau membasuh kedua telapak tangannya tiga kali,

kemudian berkumur-kumur, menghirup air ke hidung dan mengeluarkannya, lalu

membasuh wajahnya tiga kali, kemudian membasuh kedua tangannya sampai siku tiga

kali, lalu tangan kirinya sama seperti itu, kemudian menyapu kepalanya, lalu membasuh

kedua kakinya yang kanan sampai kedua mata kaki tiga kali, kemudian yang kaki kirinya

Berikut merupakan fardhu wudhuk:

Wudhuk memiliki beberapa fardhu dan rukun yang ditertibkan secara berurutan. Jika ada

salah satu di antara fardhu tersebut yang tertinggal, maka wudhuknya tidak sah menurut

syariat. Fardhu wudhuk tersebut adalah sebagai berikut:

A. Niat - Sebagaimana sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya amal perbuatan itu

bergantung pada niatnya” (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim). Niat adalah

kemahuan dan keinginan hati untuk berwudhuk. Juga pada apa yang disebutkan pada hadis,

bahwa niat itu bermuara pada hati, sedangkan melafazkannya bukanlah merupakan sesuatu

yang disyariatkan.

B. Membasuh Wajah atau Muka - Kewajiban membasuh wajah atau muka di dalam

berwudhuk itu hanya sekali. Yaitu dari bahagian atas dahi sampai bahagian dagu yang

bawah dan dari bagian satu telinga ke bahagian bawah telinga yang lain.


Air wudhuk itu harus mengalir pada wajah atau muka, kerana mengalir di sini bererti

mengalirkan airnya ke serata wajah atau muka.

C. Membasuh kedua tangan sampai ke siku - Yaitu sampai ke siku dan yang diwajibkan

hanya satu kali saja,


D. Mengusap Kepala - Pengertian mengusap kepala adalah membasahi kepala dengan air.

b. Membasuh Bahagian Atas Serban. Hal ini di dasarkan pada hadis yang diriwayatkan

dari Amr bin Umayyah Radhiyallahu anhu, di mana ia menceritakan: “Aku pernah melihat

Rasulullah SAW mengusap bahagian atas serban dan kedua kakinya” (Hadis riwayat

Imam Bukhari, Ibnu Majah dan Imam Ahmad). Berdasarkan pada hadis ini, maka wanita

muslimah diperbolehkan membasuh muka dan mengusap bahagian atas kerudungnya dengan

air.


c. Mengusap Bahagian Depan Kepala Dan Serban. Hal ini di dasarkan pada hadis dari

Mughirah bin Syu’bah, dimana ia menceritakan:

Jika rambut seorang wanita muslimah dikepang, maka tidaklah cukup hanya dengan

mengusap kepangan rambutnya saja. Kerana yang menjadi hukum pokok dalam hal ini

adalah mengusap kepala. Pada sisi lain diperbolehkan membasuh bahagian depan kepala,

E. Membasuh Kedua Kaki - Yaitu membasuh kaki hingga mencapai kedua mata kaki.

F. Tertib dalam membasuh anggota-anggota tubuh di atas.

Manakala berikut merupakan beberapa sunnah-sunnah wudhuk:

1. Gosok gigi sebelum memulakan wudhuk.

2. Membaca Bismillah di permulaan wudhuk.

Membaca Bismillah pada permulaan wudhuk - "Tidak sah (tidak sempurna) wudhuk bagi

siapa yang tidak menyebutkan nama Allah padanya" [Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah

399, At-Tirmidzi 25,26. Abu Dawud 101,  Sebahagian ulama’

mengatakan hukumnya wajib membaca Bismillah di permulaan wudhuk. Manakala


seahagian ulama’ pula mengatakan hukumnya sunnah sahaja. Adalah disyorkan supaya kita

mengambil jalan selamat iaitu membaca Bismillah di permulaan wudhuk.

3. Membasuh kedua tangan hingga ke pergelangannya.

4. Berkumur dan menghirup air ke hidung.

Sebelum membasuh muka, disunnahkan berkumur-kumur (Madhmadhoh) dan Istinsyaq

(memasukkan air ke dalam hidung lalu menghirupnya dan mengeluarkannya) Berdasarkan

hadis:"Ertinya : ...Lalu Nabi membasuh kedua telapak tangan tiga kali kemudian

berkumur-kumur dan istinsyaq (menghirup air ke hidung), lalu istintsaar (mengeluarkan

air dari hidung) lalu membasuh muka tiga kali…" (Hadis riwayat Imam Bukhari dan

Muslim)


5. Meratakan air ke seluruh kepala dan telinga sekaligus.


Hikmah diusapnya telinga selain untuk sempurnanya

kebersihan telinga baik yang luar maupun yang dalam, juga membersihkan dosa-dosa yang

telah dilakukan oleh telinga yakni mendengar hal-hal yang tidak sepatutnya didengar.

6. Merata-ratakan air di celah-celah jari tangan dan jari kaki serta janggut

(jika ada).

7. Mendahulukan anggota kanan, kemudian anggota yang kiri.

“Adalah Rasulullah SAW menyukai dalam mendahulukan yang kanan ketika memakai

sandalnya, menyisir, bersuci dan dalam semua urusannya”. (Hadis riwayat Imam

Bukhari dan Muslim)

8. Mengucapkan Dua Kalimat Syahadat Setelah Selesai Dari Wudhuk Dengan

Ucapan:


Ertinya: Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Engkau Ya Allah, dan aku bersaksi

bahwa Muhammad adalah hamba-Nya dan utusan-Nya.
 9. Berjimat Dalam Menggunakan Air



10. Melaksanakan Wudhuk Di Rumah

Rasulullah SAW bersabda. "Barangsiapa yang berwudhuk di rumahnya, kemudian

berjalan ke masjid untuk melaksanakan kewajiban dari Allah (solat fardhu di masjid) dan

setiap langkahnya menghapuskan dosa dan langkah yang lain mengangkat derajat.


Ada yang mengatakan membasuh anggota wudhuk tiga kali tiga kali termasuk sunat.

Sedangkan terdapat hadis yang mengatakan Rasulullah SAW membasuh anggota wudhuk

sekali-sekali. Ada juga hadis mengatakan dua kali dua kali. Dan ada juga mengatakan tiga

kali tiga kali.

3. LARANGAN ISBAL – KAIN ATAU SELUAR YANG LABUH


MENUTUPI MATA KAKI

Ramai di kalangan muslimin langsung tidak ambil berat, malah ada yang langsung tidak tahu

menahu tentang larangan isbal. Mereka solat dengan kain atau seluar labuh menutup mata

kaki. Sedangkan ia dilarang keras baik ketika solat mahupun di luar solat.

Isbal ertinya melabuhkan kain atau seluar hingga menutupi mata kaki, dan hal ini dilarang

secara tegas baik kerana sombong ataupun tidak. Larangan isbal bagi laki-laki telah

dijelaskan dalam hadis-hadis Rasulullah SAW yang sangat banyak, maka selayaknya bagi

seorang muslim yang redha Islam sebagai agamanya untuk menjauhi hal ini.

Rasulullah SAW bersabda :Ertinya : “Keadaan sarung seorang muslim hingga setengah

betis, tidaklah berdosa bila memanjangkannya antara setengah betis hingga di atas mata

kaki. Dan apa yang turun dibawah mata kaki maka bahagiannya di neraka. Barangsiapa

yang menarik pakaiannya kerana sombong maka Allah tidak akan melihatnya” (Hadis

riwayat Imam Abu Dawud 4093, Ibnu Majah 3573, Ahmad 3/5, Malik 12. Disahihkan

oleh Al-Albani dalam Al-Misykah 4331)

4 . MELAFAZKAN NIAT

Sudah menjadi budaya dalam masyarakat kita, melafazkan niat sebelum memulakan solat.

Bagaimana kita boleh bertaqlik atas nama mazhab Imam Shafi’I, padahal ia bukanlah dari

pandangan Imam Syafi’i. Malah ada yang melafazkannya dengan kuat sehingga

mengganggu jema’ah di sebelahnya. Ini bertentangan dengan amalan Rasulullah SAW.

Tidak ada nas sama sekali yang menunjukkan Rasulullah SAW melafazkan niat ketika

memulakan solat. Niat tidak dilafazkan. Dan tidaklah disebutkan dari Rasulullah SAW dan t

idak pula ada petunjuk dari salah seorang sahabat bahwa niat itu dilafazkan.

Niat bererti mensengajakan diri untuk solat, menghambakan diri kepada Allah semata-mata,

serta menguatkannya dalam hati.


Rasulullah SAW bersabda: "Semua amal tergantung pada niatnya dan setiap orang akan

mendapat (balasan) sesuai dengan niatnya." (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim da

n lain-lain) (Rujuk kitab Al Irwa', hadis no. 22).


Abu Dawud bertanya kepada Imam Ahmad. Dia berkata, "Apakah orang solat mengatakan
Lalu kitapun bertakbir: Allahu Akbar.

Tidak perlulah kita melafazkan “USolli fardhu……………….” sebagaimana yang

diamalkan oleh kebanyakan kita kerana amalan melafazkan niat ini bertentangan dengan

amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. Ramai di kalangan kita,

hanya tahu melafazkan niat tetapi tidak tahu pula makna yang dilafazkannya.

Ada yang mengatakan bahwa niat itu adalah salah satu rukun dari rukun-rukun solat maka

hendaklah dimulai ketika mengangkat tangan takbiratul ihram sampai pada kata akbar,

sebab rukun suatu amalan hendaklah berada di dalam amalannya.

Yang benar, niat adalah syarat semua amalan, bukan rukun dalam setiap amalan.

5. CARA ANGKAT TANGAN – TAKBIRATUL IHRAM

Macam-macam cara orang solat mengangkat tangan – takbiratul ihram. Ada yang angkat

tangan sampai melepasi kepala. Ada orang angkat takbir ala kadarnya sahaja. Tidak

mencontohi tatacara Rasulullah SAW mengangkat takbir.

Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar Radhiyallahu 'anhu , ia berkat

a: "Rasulullah SAW biasa mengangkat kedua tangannya setentang bahu jika hendak me

mulai solat, setiap kali bertakbir untuk rukuk dan setiap kali bangkit dari rukuknya."

(Hadis Muttafaqun 'alaih).


Atau mengangkat kedua tangannya setentang telinga berdasarkan hadis riwayat Malik bin Al

-Huwairits Radhiyallahu 'anhu, ia berkata: "Rasulullah SAW biasa mengangkat kedua tan

gannya setentang telinga setiap kali bertakbir (di dalam solat)." (Hadis riwayat Imam

Muslim).


Berdasarkan kedua-dua hadis ini, kita disunatkan mengangkat kedua-dua tangan ketika

melakukan takbiratul ihram dengan mendedahkan tapak tangan tersebut serta menjarangkan

sedikit jari-jarinya. Kedudukan kedua-dua tapak tangan itu sejajar dengan kedua bahunya

serta jari-jarinya berada sejajar dengan telinga. Sunat ketika mengangkat tapak tangan itu

sebaya dengan melafazkan takbir. (Rujuk kitab: I‘anah Ath-Thalibin, bab Ash-Shalah,

Fasal Fi Shifat Ash-Shalah: 1/218-219)


Demikian juga disunatkan menundukkan kepala sedikit dan melihat ke tempat sujud sebelum

mengangkat takbir.

Disyaratkan juga kepada orang yang mengikut imam, mengakhirkan takbirnya sehingga

imam sempurna melafazkan takbir. Jika takbir makmum tersebut mengiringi sebahagian

takbir imam, maka dikira tidak sah sembahyang makmum itu sebagaimana menurut As-

Syarqawi. (Rujuk kitab Fath Al-‘Allam, Fasal Fi Arkan Ash-Shalah, Syuruth Shihhah

At-Takbirah Al-Ula: 2/229)


Wajib pula bagi orang yang mengerjakan solat itu mendengar setiap huruf takbir yang

dilafazkannya ketika mengangkat tabiratul ihram tersebut. Sebagaimana dengan rukun qauli

yang lainnya seperti membaca surah Al-Fatihah, tahyat dan salam. Hukum wajib mendengar

itu adalah bagi orang yang baik pendengarannya. Sementara orang yang tidak baik

pendengarannya seperti tuli atau disebabkan ada halangan untuk mendengar seperti riuh

rendah tempat itu, maka tidaklah diwajibkan dia mendengarnya, akan tetapi wajib dia

melafazkan takbir itu dengan suara yang tinggi atau nyaring dengan kadar apa yang dapat

didengarnya jika dalam keadaan dia boleh mendengar. (Rujuk kitab I‘anah Ath-Thalibin,

bab Ash-Shalah, Fasal Fi Shifat Ash-Shalah: 1/217-218)


6. KEDUDUKAN TANGAN DI PERUT ATAU DI DADA?

Ada orang yang solat meletakkan tangan mereka di sekitar perut. Malah ada yang kata,

sunnah meletakkan tangan di sisi kiri perut. Ada juga yang meletakkan tangan di bawah atau

bertepatan dengan pusat. Ini bertentangan dengan tacara Rasulullah SAW. Sunnah

Rasulullah SAW ialah meletakkan posisi tangan di dada.

Mendakapkan tangan di dada adalah perbuatan yang benar menurut sunnah berdasarkan hadi

7. MATA TIDAK KONSENTRASI KE TEMPAT SUJUD

Ketika sedang solat, janganlah mata kita berkeliaran ke sana sini. Ada setengah orang,

matanya memandang orang lalu lalang. Perbuatan ini tidaklah sampai membatalkan solat

tetapi bertentangan dengan sunnah Rasulullah SAW.

Ketika mengerjakan solat, Rasulullah SAW menundukkan kepalanya dan hanya mengarahka

n pandangannya ke tempat sujud.

Sebaik-baiknya, hendaklah dilapik dengan kain putih di tempat sujud.


8. MEMBACA FATIHAH DENGAN CEPAT!

Ramai di kalangan kita membaca surah Fatihah dan surah-surah lainnya dengan cepat.

Seolah-olah ada pertandingan ‘siapa cepat dia menang’! Hal ini langsung bukan dari

petunjuk dan ajaran Rasulullah SAW.


Rasulullah SAW membaca surah Al-Fatihah dengan berhenti pada setiap akhir

ayat (waqaf), tidak menyambungkan satu ayat dengan ayat berikutnya

(washal). Ummu Salamah Radhiallahu ’anha meriwayatkan ketika menjelaskan cara

bacaan Rasulullah SAW, beliau berkata: “Sesungguhnya Baginda SAW memutusmutuskan

(mewaqaf) bacaannya (surah al-Fatihah) seayat demi seayat” (Hadis

riwayat Imam Ahmad)

9. MAKMUM SIBUK BACA FATIHAH DI BELAKANG IMAM

Ketika imam membaca surah lain sesudah surah Al Fatihah (ketika sembahyang berjemaah)

makmum pula sibuk membaca surah fatihah. Ini dapat kita perhatikan ketika sembahyang

berjemaah subuh, maghrib dan ‘isyak.

Jelas bagi kita kalau sedang sembahyang sendirian maka wajib kita membaca Al-Fatihah,

begitu juga ketika sembahyang berjema'ah, ketika imam membacanya secara sirr (tidak

diperdengarkan atau perlahan) yakni pada solat Zhuhur, 'Asar, satu raka'at terakhir

sembahyang Mahgrib dan dua raka'at terakhir sembahyang 'Isyak, maka para makmum wajib

membaca surah Al-Fatihah tersebut secara sendiri-sendiri dengan tidak mengeraskan bacaan

tersebut.

Lantas bagaimana kalau imam membaca secara jahar/keras…?

Tentang hal ini pernah suatu ketika Rasulullah SAW melarang makmum membaca surah di

belakang imam kecuali surah Al-Fatihah: "Betulkah kalian tadi membaca (surah) di

belakang imam kalian?" Kami menjawab: "Ya, tapi dengan cepat wahai Rasulullah".

Bersabda Rasulullah SAW: "Kalian tidak boleh melakukannya lagi kecuali membaca Al-

Fatihah, kerana tidak ada sembahyang bagi yang tidak membacanya." (Hadis

diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Abu Dawud, dan Ahmad)

Selanjutnya Rasulullah SAW melarang makmum membaca surah apapun ketika imam

membacanya dengan jahar (diperdengarkan) baik ianya surah Al-Fatihah maupun surah

lainnya.

10. TIDAK MENGERASKAN BACAAN ‘AMIIN’


Ramai di kalangan jemaah begitu malas untuk mengeraskan bacaan amin sesudah imam

selesai membaca surah fatihah. Ini bertentangan sama sekali dengan sunnah Rasulullah

SAW. "Bila Rasulullah SAW selesai membaca Al-Fatihah (dalam sembahyang), beliau

mengucapkan amiin dengan suara keras dan panjang." (Hadis dikeluarkan oleh Imam

Bukhari dan Abu Dawud)

Hadis tersebut mensyari'atkan para imam untuk mengeraskan bacaan amin. Demikian yang

menjadi pendapat Imam Bukhari, As-Syafi'i, Ahmad, Ishaq dan para imam fikih lainnya.

Dalam shahihnya, Bukhari membuat suatu bab dengan judul 'baab jahr al-imaan bi al-tamiin'

(ertinya: bab tentang imam mengeraskan suara ketika membaca amin).

11. TIDAK MELAKUKAN THUMA’NINAH DENGAN SEMPURNA

Solat ekspres! Inilah kesilapan yang paling ramai dilakukan. Ramai di kalangan kita yang

mengerjakan solat tidak memberi perhatian yang sewajarnya terhadap “thuma’ninah”.

Malah ada di kalangan imam jema’ah juga tidak menyempurnakan “thuma’ninah” ini.

Ini dapat diperhatikan ketika imam berpindah rukun. Hal ini jelas kedengaran kerana

mikrofon kecil yang disangkut di baju imam membuktikan imam tidak menyempurnakan

“thuma’ninah”. Suara imam jelas kedengaran…….ketika imam rukuk, "

", senafas sahaja.

Maksudnya bersambungan lafaz " " dengan

. Mana “thuma’ninah”nya?

Sebetulnya, " " bergerak ke rukun rukuk. Dah betul-betul confirm rukuk

atau tenang dalam rukuk (setidak-tidaknya ambillah nafas dulu), barulah kita baca

(sekurang-kurangnya 3 kali bacaan). Tenangkan diri terlebih

dahulu di setiap peralihan rukun sebelum membaca tasbih atau zikir rukun berkenaan.

Bacalah dengan tartil. Jangan baca secara kelam kabut. Tenangkan diri di setiap peralihan

rukun.

Susahkah kita hendak menyempurnakan “thuma’ninah” sebegini – solat dengan ‘tenang’?

Bukankah solat itu bermakna kita sedang bermunajat kepada Allah Subhanahuwa Ta’ala?

Berjumpa dengan Allah Subhanahuwa Ta’ala pun secara kelam kabut ke! Masya-Allah……


Antara kepala dan punggung hendaklah lurus, kepala tidak mendongak dan tidak pula

menunduk ke bawah tetapi tengah-tengah antara kedua keadaan tersebut.

"Rasulullah SAW tidak mendongakkan kepalanya dan tidak pula menundukkannya."

(Hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Abu Dawud)



12. HIDUNG DAN DAHI TIDAK MENYENTUH TEMPAT SUJUD

Ini satu hal juga. Sewaktu sujud, kepala macam nak menungging! Ubun kepala yang

mencecah sejadah. Dahi dan hidung entah ke mana! Ada juga orang yang dahinya berlapik

kopiah, serban tebal atau songkok. Dahi dan hidungnya tetap tidak kena tempat sujud.

Waktu sujud, yang kena tempat sujud hanya kopiah, serban tebal atau songkoknya. Dahinya

terselindung di sebalik kopiah, serban tebal atau songkok. Ini mengakibatkan solatnya

jadi tidak sah.




13. KEDUDUKAN SIKU DAN KAKI KETIKA SUJUD

Ada juga orang yang solat, merapatkan siku ke lantai. Sepatutnya waktu sujud, tapak tangan

hendaklah menekan ke lantai bersetentangan dengan bahu atau boleh juga bersetentangan

dengan kedua anak telinga dan sikunya hendaklah diangkat.



14. TIDAK AMBIL KESEMPATAN BERDO’A KETIKA SUJUD

Alangkah ruginya orang yang memendekkan atau mempercepatkan sujudnya. Ini kerana

ketika sujud, kita digalakkan berdo’a. Kesempatan berdo’a ketika sujud, adalah ruang

berdo’a yang paling afdhal dan segera dimakbulkan Allah Subhanahuwa Ta’ala.




15. TIDAK MENEGAKKAN KAKI KANAN KETIKA DUDUK ANTARA

DUA SUJUD DAN TAHYAT

Ada juga kita lihat orang duduk di atas dua tapak kakinya secara menegakkan kedua

kakinya. Ada pula yang duduk di atas kedua tapak kaki. Bukan duduk di atas tapak kaki kiri

dan tapak kaki kanan ditegakkan.

Duduk ini dilakukan antara sujud yang pertama dan sujud yang kedua, pada raka'at pertama

sampai raka’at terakhir. Cara duduk antara dua sujud, duduk iftirasy (duduk dengan

meletakkan punggung pada kaki kiri dan kaki kanan ditegakkan).