15 KESILAPAN
UMUM
DI SEKITAR SOLAT
(DENGAN BERPANDUKAN
TATACARA SOLAT RASULULLAH SAW
Sembahyang atau dikenali juga dengan perkataan “Solat”, adalah kewajipan kita yang
mengaku diri sebagai orang Islam. Solat merupakan tiang agama dan merupakan suatu
tanggungjawab yang menentukan apakah seseorang itu Islam atau kafir. Jadi, orang yang
meninggalkan solat, ia adalah kafir, sebagaimana sabda Rasulullah SAW:
"Pemisah di antara kita dan mereka (orang kafir) adalah solat. Barangsiapa meninggalk
an solat maka sesungguhnya dia telah kafir." (Hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud,
Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah).
Rasulullah SAW, sebelum wafat, meninggalkan wasiat: “Jagalah solat. Jagalah solat.
Jagalah solat…………….” Sayangnya kita umat Islam hari ini, tidak “menjaga solat”
sebagaimana yang diwasiatkan oleh Rasulullah SAW. Kita mengerjakan solat ala kadarnya
sahaja. Seperti “melepaskan batuk di tangga”. Kita mengerjakan solat, tetapi jiwa kita tidak
pernah “menyentuh” makna solat dengan sebenar-benarnya. Kita tidak “bertemu” dengan
Allah. Kita tidak “bercakap-cakap” dengan Allah
.
Kata ulama’ besar Imam Ahmad lagi, “Saya sangat khuatir bahawa zaman yang
dimaksudkan oleh Rasulullah SAW sebagaimana hadis ini adalah zaman kita sekarang
ini” Bayangkan zaman tersebut adalah di zaman Imam Ahmad iaitu di tahun 164H hingga
241H. “Sekiranya engkau solat di dalam 100 buah masjid, engkau tidak akan melihat
satu masjidpun di mana manusia mengerjakan solat dengan betul sebagaimana yang
Rasulullah SAW pertama sekali memerintahkan umatnya untuk menguasai ilmu tauhid, baru
kemudian memohonkan keampunan yang berupa amal perbuatan. Walaupun perintah di
dalam ayat itu ditujukan kepada Rasulullah SAW, tetapi maksudnya juga mencakupi seluruh
umatnya.
2. TIDAK MEMERHATIKAN KESEMPURNAAN WUDHUK
Ramai di kalangan kita tidak memerhatikan kesempurnaan wudhuk. Mereka berwudhuk ala
kadarnya sahaja. Malah ramai di kalangan kita tidak mengetahui ilmu berwudhuk dengan
sebenar-benarnya. Apa yang fardhu dan apa pula yang menjadi sunnahnya. Kesempurnaan
solat bermula daripada kesempurnaan wudhuk!
Kesempurnaan wudhuk dikembalikan kepada syarat ibadah secara mutlak yakni ikhlas
kerana Allah
Mengenai wudhuk yang dilaksanakan Utsman Radhiyallahu anhu yang juga merupakan
tatacara wudhuk yang dilaksanakan Rasulullah SAW dijelaskan dalam sebuah riwayat: Dari
Humran Maula (bekas budak) Utsman radhiyallahu anhu, bahwasanya Utsman pernah
meminta air wudhuk, kemudian beliau membasuh kedua telapak tangannya tiga kali,
kemudian berkumur-kumur, menghirup air ke hidung dan mengeluarkannya, lalu
membasuh wajahnya tiga kali, kemudian membasuh kedua tangannya sampai siku tiga
kali, lalu tangan kirinya sama seperti itu, kemudian menyapu kepalanya, lalu membasuh
kedua kakinya yang kanan sampai kedua mata kaki tiga kali, kemudian yang kaki kirinya
Berikut merupakan fardhu wudhuk:
Wudhuk memiliki beberapa fardhu dan rukun yang ditertibkan secara berurutan. Jika ada
salah satu di antara fardhu tersebut yang tertinggal, maka wudhuknya tidak sah menurut
syariat. Fardhu wudhuk tersebut adalah sebagai berikut:
A. Niat - Sebagaimana sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya amal perbuatan itu
bergantung pada niatnya” (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim). Niat adalah
kemahuan dan keinginan hati untuk berwudhuk. Juga pada apa yang disebutkan pada hadis,
bahwa niat itu bermuara pada hati, sedangkan melafazkannya bukanlah merupakan sesuatu
yang disyariatkan.
B. Membasuh Wajah atau Muka - Kewajiban membasuh wajah atau muka di dalam
berwudhuk itu hanya sekali. Yaitu dari bahagian atas dahi sampai bahagian dagu yang
bawah dan dari bagian satu telinga ke bahagian bawah telinga yang lain
.
Air wudhuk itu harus mengalir pada wajah atau muka, kerana mengalir di sini bererti
mengalirkan airnya ke serata wajah atau muka.
C. Membasuh kedua tangan sampai ke siku - Yaitu sampai ke siku dan yang diwajibkan
hanya satu kali saja,
D. Mengusap Kepala - Pengertian mengusap kepala adalah membasahi kepala dengan air.
b. Membasuh Bahagian Atas Serban. Hal ini di dasarkan pada hadis yang diriwayatkan
dari Amr bin Umayyah Radhiyallahu anhu, di mana ia menceritakan: “Aku pernah melihat
Rasulullah SAW mengusap bahagian atas serban dan kedua kakinya” (Hadis riwayat
Imam Bukhari, Ibnu Majah dan Imam Ahmad). Berdasarkan pada hadis ini, maka wanita
muslimah diperbolehkan membasuh muka dan mengusap bahagian atas kerudungnya dengan
air.
c. Mengusap Bahagian Depan Kepala Dan Serban. Hal ini di dasarkan pada hadis dari
Mughirah bin Syu’bah, dimana ia menceritakan:
Jika rambut seorang wanita muslimah dikepang, maka tidaklah cukup hanya dengan
mengusap kepangan rambutnya saja. Kerana yang menjadi hukum pokok dalam hal ini
adalah mengusap kepala. Pada sisi lain diperbolehkan membasuh bahagian depan kepala,
E. Membasuh Kedua Kaki - Yaitu membasuh kaki hingga mencapai kedua mata kaki.
F. Tertib dalam membasuh anggota-anggota tubuh di atas
.
Manakala berikut merupakan beberapa sunnah-sunnah wudhuk:
1. Gosok gigi sebelum memulakan wudhuk.
2. Membaca Bismillah di permulaan wudhuk.
Membaca Bismillah pada permulaan wudhuk - "Tidak sah (tidak sempurna) wudhuk bagi
siapa yang tidak menyebutkan nama Allah padanya" [Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah
399, At-Tirmidzi 25,26. Abu Dawud 101,
Sebahagian ulama’
mengatakan hukumnya wajib membaca Bismillah di permulaan wudhuk. Manakala
seahagian ulama’ pula mengatakan hukumnya sunnah sahaja. Adalah disyorkan supaya kita
mengambil jalan selamat iaitu membaca Bismillah di permulaan wudhuk.
3. Membasuh kedua tangan hingga ke pergelangannya.
4. Berkumur dan menghirup air ke hidung.
Sebelum membasuh muka, disunnahkan berkumur-kumur (Madhmadhoh) dan Istinsyaq
(memasukkan air ke dalam hidung lalu menghirupnya dan mengeluarkannya) Berdasarkan
hadis:"Ertinya : ...Lalu Nabi membasuh kedua telapak tangan tiga kali kemudian
berkumur-kumur dan istinsyaq (menghirup air ke hidung), lalu istintsaar (mengeluarkan
air dari hidung) lalu membasuh muka tiga kali…" (Hadis riwayat Imam Bukhari dan
Muslim)
5. Meratakan air ke seluruh kepala dan telinga sekaligus
.
Hikmah diusapnya telinga selain untuk sempurnanya
kebersihan telinga baik yang luar maupun yang dalam, juga membersihkan dosa-dosa yang
telah dilakukan oleh telinga yakni mendengar hal-hal yang tidak sepatutnya didengar.
6. Merata-ratakan air di celah-celah jari tangan dan jari kaki serta janggut
(jika ada).
7. Mendahulukan anggota kanan, kemudian anggota yang kiri.
“Adalah Rasulullah SAW menyukai dalam mendahulukan yang kanan ketika memakai
sandalnya, menyisir, bersuci dan dalam semua urusannya”. (Hadis riwayat Imam
Bukhari dan Muslim)
8. Mengucapkan Dua Kalimat Syahadat Setelah Selesai Dari Wudhuk Dengan
Ucapan:
Ertinya: Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Engkau Ya Allah, dan aku bersaksi
bahwa Muhammad adalah hamba-Nya dan utusan-Nya
.
9. Berjimat Dalam Menggunakan Air
10. Melaksanakan Wudhuk Di Rumah
Rasulullah SAW bersabda. "Barangsiapa yang berwudhuk di rumahnya, kemudian
berjalan ke masjid untuk melaksanakan kewajiban dari Allah (solat fardhu di masjid) dan
setiap langkahnya menghapuskan dosa dan langkah yang lain mengangkat derajat.
”
Ada yang mengatakan membasuh anggota wudhuk tiga kali tiga kali termasuk sunat.
Sedangkan terdapat hadis yang mengatakan Rasulullah SAW membasuh anggota wudhuk
sekali-sekali. Ada juga hadis mengatakan dua kali dua kali. Dan ada juga mengatakan tiga
kali tiga kali.
3. LARANGAN ISBAL – KAIN ATAU SELUAR YANG LABUH
MENUTUPI MATA KAKI
Ramai di kalangan muslimin langsung tidak ambil berat, malah ada yang langsung tidak tahu
menahu tentang larangan isbal. Mereka solat dengan kain atau seluar labuh menutup mata
kaki. Sedangkan ia dilarang keras baik ketika solat mahupun di luar solat.
Isbal ertinya melabuhkan kain atau seluar hingga menutupi mata kaki, dan hal ini dilarang
secara tegas baik kerana sombong ataupun tidak. Larangan isbal bagi laki-laki telah
dijelaskan dalam hadis-hadis Rasulullah SAW yang sangat banyak, maka selayaknya bagi
seorang muslim yang redha Islam sebagai agamanya untuk menjauhi hal ini.
Rasulullah SAW bersabda :Ertinya : “Keadaan sarung seorang muslim hingga setengah
betis, tidaklah berdosa bila memanjangkannya antara setengah betis hingga di atas mata
kaki. Dan apa yang turun dibawah mata kaki maka bahagiannya di neraka. Barangsiapa
yang menarik pakaiannya kerana sombong maka Allah tidak akan melihatnya” (Hadis
riwayat Imam Abu Dawud 4093, Ibnu Majah 3573, Ahmad 3/5, Malik 12. Disahihkan
oleh Al-Albani dalam Al-Misykah 4331)
4 . MELAFAZKAN NIAT
Sudah menjadi budaya dalam masyarakat kita, melafazkan niat sebelum memulakan solat.
Bagaimana kita boleh bertaqlik atas nama mazhab Imam Shafi’I, padahal ia bukanlah dari
pandangan Imam Syafi’i. Malah ada yang melafazkannya dengan kuat sehingga
mengganggu jema’ah di sebelahnya. Ini bertentangan dengan amalan Rasulullah SAW.
Tidak ada nas sama sekali yang menunjukkan Rasulullah SAW melafazkan niat ketika
memulakan solat. Niat tidak dilafazkan. Dan tidaklah disebutkan dari Rasulullah SAW dan t
idak pula ada petunjuk dari salah seorang sahabat bahwa niat itu dilafazkan.
Niat bererti mensengajakan diri untuk solat, menghambakan diri kepada Allah semata-mata,
serta menguatkannya dalam hati.
Rasulullah SAW bersabda: "Semua amal tergantung pada niatnya dan setiap orang akan
mendapat (balasan) sesuai dengan niatnya." (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim da
n lain-lain) (Rujuk kitab Al Irwa', hadis no. 22).
Abu Dawud bertanya kepada Imam Ahmad. Dia berkata, "Apakah orang solat mengatakan
Lalu kitapun bertakbir: Allahu Akbar.
Tidak perlulah kita melafazkan “USolli fardhu……………….” sebagaimana yang
diamalkan oleh kebanyakan kita kerana amalan melafazkan niat ini bertentangan dengan
amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. Ramai di kalangan kita,
hanya tahu melafazkan niat tetapi tidak tahu pula makna yang dilafazkannya.
Ada yang mengatakan bahwa niat itu adalah salah satu rukun dari rukun-rukun solat maka
hendaklah dimulai ketika mengangkat tangan takbiratul ihram sampai pada kata akbar,
sebab rukun suatu amalan hendaklah berada di dalam amalannya.
Yang benar, niat adalah syarat semua amalan, bukan rukun dalam setiap amalan.
5. CARA ANGKAT TANGAN – TAKBIRATUL IHRAM
Macam-macam cara orang solat mengangkat tangan – takbiratul ihram. Ada yang angkat
tangan sampai melepasi kepala. Ada orang angkat takbir ala kadarnya sahaja. Tidak
mencontohi tatacara Rasulullah SAW mengangkat takbir.
Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar Radhiyallahu 'anhu , ia berkat
a: "Rasulullah SAW biasa mengangkat kedua tangannya setentang bahu jika hendak me
mulai solat, setiap kali bertakbir untuk rukuk dan setiap kali bangkit dari rukuknya."
(Hadis Muttafaqun 'alaih).
Atau mengangkat kedua tangannya setentang telinga berdasarkan hadis riwayat Malik bin Al
-Huwairits Radhiyallahu 'anhu, ia berkata: "Rasulullah SAW biasa mengangkat kedua tan
gannya setentang telinga setiap kali bertakbir (di dalam solat)." (Hadis riwayat Imam
Muslim).
Berdasarkan kedua-dua hadis ini, kita disunatkan mengangkat kedua-dua tangan ketika
melakukan takbiratul ihram dengan mendedahkan tapak tangan tersebut serta menjarangkan
sedikit jari-jarinya. Kedudukan kedua-dua tapak tangan itu sejajar dengan kedua bahunya
serta jari-jarinya berada sejajar dengan telinga. Sunat ketika mengangkat tapak tangan itu
sebaya dengan melafazkan takbir. (Rujuk kitab: I‘anah Ath-Thalibin, bab Ash-Shalah,
Fasal Fi Shifat Ash-Shalah: 1/218-219)
Demikian juga disunatkan menundukkan kepala sedikit dan melihat ke tempat sujud sebelum
mengangkat takbir.
Disyaratkan juga kepada orang yang mengikut imam, mengakhirkan takbirnya sehingga
imam sempurna melafazkan takbir. Jika takbir makmum tersebut mengiringi sebahagian
takbir imam, maka dikira tidak sah sembahyang makmum itu sebagaimana menurut As-
Syarqawi. (Rujuk kitab Fath Al-‘Allam, Fasal Fi Arkan Ash-Shalah, Syuruth Shihhah
At-Takbirah Al-Ula: 2/229)
Wajib pula bagi orang yang mengerjakan solat itu mendengar setiap huruf takbir yang
dilafazkannya ketika mengangkat tabiratul ihram tersebut. Sebagaimana dengan rukun qauli
yang lainnya seperti membaca surah Al-Fatihah, tahyat dan salam. Hukum wajib mendengar
itu adalah bagi orang yang baik pendengarannya. Sementara orang yang tidak baik
pendengarannya seperti tuli atau disebabkan ada halangan untuk mendengar seperti riuh
rendah tempat itu, maka tidaklah diwajibkan dia mendengarnya, akan tetapi wajib dia
melafazkan takbir itu dengan suara yang tinggi atau nyaring dengan kadar apa yang dapat
didengarnya jika dalam keadaan dia boleh mendengar. (Rujuk kitab I‘anah Ath-Thalibin,
bab Ash-Shalah, Fasal Fi Shifat Ash-Shalah: 1/217-218)
6. KEDUDUKAN TANGAN DI PERUT ATAU DI DADA?
Ada orang yang solat meletakkan tangan mereka di sekitar perut. Malah ada yang kata,
sunnah meletakkan tangan di sisi kiri perut. Ada juga yang meletakkan tangan di bawah atau
bertepatan dengan pusat. Ini bertentangan dengan tacara Rasulullah SAW. Sunnah
Rasulullah SAW ialah meletakkan posisi tangan di dada.
Mendakapkan tangan di dada adalah perbuatan yang benar menurut sunnah berdasarkan hadi
7. MATA TIDAK KONSENTRASI KE TEMPAT SUJUD
Ketika sedang solat, janganlah mata kita berkeliaran ke sana sini. Ada setengah orang,
matanya memandang orang lalu lalang. Perbuatan ini tidaklah sampai membatalkan solat
tetapi bertentangan dengan sunnah Rasulullah SAW.
Ketika mengerjakan solat, Rasulullah SAW menundukkan kepalanya dan hanya mengarahka
n pandangannya ke tempat sujud
.
Sebaik-baiknya, hendaklah dilapik dengan kain putih di tempat sujud.
8. MEMBACA FATIHAH DENGAN CEPAT!
Ramai di kalangan kita membaca surah Fatihah dan surah-surah lainnya dengan cepat.
Seolah-olah ada pertandingan ‘siapa cepat dia menang’! Hal ini langsung bukan dari
petunjuk dan ajaran Rasulullah SAW.
Rasulullah SAW membaca surah Al-Fatihah dengan berhenti pada setiap akhir
ayat (waqaf), tidak menyambungkan satu ayat dengan ayat berikutnya
(washal). Ummu Salamah Radhiallahu ’anha meriwayatkan ketika menjelaskan cara
bacaan Rasulullah SAW, beliau berkata: “Sesungguhnya Baginda SAW memutusmutuskan
(mewaqaf) bacaannya (surah al-Fatihah) seayat demi seayat” (Hadis
riwayat Imam Ahmad)
9. MAKMUM SIBUK BACA FATIHAH DI BELAKANG IMAM
Ketika imam membaca surah lain sesudah surah Al Fatihah (ketika sembahyang berjemaah)
makmum pula sibuk membaca surah fatihah. Ini dapat kita perhatikan ketika sembahyang
berjemaah subuh, maghrib dan ‘isyak.
Jelas bagi kita kalau sedang sembahyang sendirian maka wajib kita membaca Al-Fatihah,
begitu juga ketika sembahyang berjema'ah, ketika imam membacanya secara sirr (tidak
diperdengarkan atau perlahan) yakni pada solat Zhuhur, 'Asar, satu raka'at terakhir
sembahyang Mahgrib dan dua raka'at terakhir sembahyang 'Isyak, maka para makmum wajib
membaca surah Al-Fatihah tersebut secara sendiri-sendiri dengan tidak mengeraskan bacaan
tersebut.
Lantas bagaimana kalau imam membaca secara jahar/keras…?
Tentang hal ini pernah suatu ketika Rasulullah SAW melarang makmum membaca surah di
belakang imam kecuali surah Al-Fatihah: "Betulkah kalian tadi membaca (surah) di
belakang imam kalian?" Kami menjawab: "Ya, tapi dengan cepat wahai Rasulullah".
Bersabda Rasulullah SAW: "Kalian tidak boleh melakukannya lagi kecuali membaca Al-
Fatihah, kerana tidak ada sembahyang bagi yang tidak membacanya." (Hadis
diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Abu Dawud, dan Ahmad)
Selanjutnya Rasulullah SAW melarang makmum membaca surah apapun ketika imam
membacanya dengan jahar (diperdengarkan) baik ianya surah Al-Fatihah maupun surah
lainnya.
10. TIDAK MENGERASKAN BACAAN ‘AMIIN’
Ramai di kalangan jemaah begitu malas untuk mengeraskan bacaan amin sesudah imam
selesai membaca surah fatihah. Ini bertentangan sama sekali dengan sunnah Rasulullah
SAW. "Bila Rasulullah SAW selesai membaca Al-Fatihah (dalam sembahyang), beliau
mengucapkan amiin dengan suara keras dan panjang." (Hadis dikeluarkan oleh Imam
Bukhari dan Abu Dawud)
Hadis tersebut mensyari'atkan para imam untuk mengeraskan bacaan amin. Demikian yang
menjadi pendapat Imam Bukhari, As-Syafi'i, Ahmad, Ishaq dan para imam fikih lainnya.
Dalam shahihnya, Bukhari membuat suatu bab dengan judul 'baab jahr al-imaan bi al-tamiin'
(ertinya: bab tentang imam mengeraskan suara ketika membaca amin).
11. TIDAK MELAKUKAN THUMA’NINAH DENGAN SEMPURNA
Solat ekspres! Inilah kesilapan yang paling ramai dilakukan. Ramai di kalangan kita yang
mengerjakan solat tidak memberi perhatian yang sewajarnya terhadap “thuma’ninah”.
Malah ada di kalangan imam jema’ah juga tidak menyempurnakan “thuma’ninah” ini.
Ini dapat diperhatikan ketika imam berpindah rukun. Hal ini jelas kedengaran kerana
mikrofon kecil yang disangkut di baju imam membuktikan imam tidak menyempurnakan
“thuma’ninah”. Suara imam jelas kedengaran…….ketika imam rukuk, "
", senafas sahaja.
Maksudnya bersambungan lafaz " " dengan
. Mana “thuma’ninah”nya?
Sebetulnya, " " bergerak ke rukun rukuk. Dah betul-betul confirm rukuk
atau tenang dalam rukuk (setidak-tidaknya ambillah nafas dulu), barulah kita baca
(sekurang-kurangnya 3 kali bacaan). Tenangkan diri terlebih
dahulu di setiap peralihan rukun sebelum membaca tasbih atau zikir rukun berkenaan.
Bacalah dengan tartil. Jangan baca secara kelam kabut. Tenangkan diri di setiap peralihan
rukun.
Susahkah kita hendak menyempurnakan “thuma’ninah” sebegini – solat dengan ‘tenang’?
Bukankah solat itu bermakna kita sedang bermunajat kepada Allah Subhanahuwa Ta’ala?
Berjumpa dengan Allah Subhanahuwa Ta’ala pun secara kelam kabut ke! Masya-Allah……
Antara kepala dan punggung hendaklah lurus, kepala tidak mendongak dan tidak pula
menunduk ke bawah tetapi tengah-tengah antara kedua keadaan tersebut.
"Rasulullah SAW tidak mendongakkan kepalanya dan tidak pula menundukkannya."
(Hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Abu Dawud)
12. HIDUNG DAN DAHI TIDAK MENYENTUH TEMPAT SUJUD
Ini satu hal juga. Sewaktu sujud, kepala macam nak menungging! Ubun kepala yang
mencecah sejadah. Dahi dan hidung entah ke mana! Ada juga orang yang dahinya berlapik
kopiah, serban tebal atau songkok. Dahi dan hidungnya tetap tidak kena tempat sujud.
Waktu sujud, yang kena tempat sujud hanya kopiah, serban tebal atau songkoknya. Dahinya
terselindung di sebalik kopiah, serban tebal atau songkok. Ini mengakibatkan solatnya
jadi tidak sah.
13. KEDUDUKAN SIKU DAN KAKI KETIKA SUJUD
Ada juga orang yang solat, merapatkan siku ke lantai. Sepatutnya waktu sujud, tapak tangan
hendaklah menekan ke lantai bersetentangan dengan bahu atau boleh juga bersetentangan
dengan kedua anak telinga dan sikunya hendaklah diangkat.
14. TIDAK AMBIL KESEMPATAN BERDO’A KETIKA SUJUD
Alangkah ruginya orang yang memendekkan atau mempercepatkan sujudnya. Ini kerana
ketika sujud, kita digalakkan berdo’a. Kesempatan berdo’a ketika sujud, adalah ruang
berdo’a yang paling afdhal dan segera dimakbulkan Allah Subhanahuwa Ta’ala
.
15. TIDAK MENEGAKKAN KAKI KANAN KETIKA DUDUK ANTARA
DUA SUJUD DAN TAHYAT
Ada juga kita lihat orang duduk di atas dua tapak kakinya secara menegakkan kedua
kakinya. Ada pula yang duduk di atas kedua tapak kaki. Bukan duduk di atas tapak kaki kiri
dan tapak kaki kanan ditegakkan.
Duduk ini dilakukan antara sujud yang pertama dan sujud yang kedua, pada raka'at pertama
sampai raka’at terakhir. Cara duduk antara dua sujud, duduk iftirasy (duduk dengan
meletakkan punggung pada kaki kiri dan kaki kanan ditegakkan).