Wednesday, February 16, 2011

HUJAH MENOLAK PENGGUNAAN KALIMAH-BHG AKHIR

Hujah-hujah Tambahan


Sebagai tambahan kepada hujah-hujah tadi, empat persoalan dikemukakan

terhadap Gereja Katolik berhubung tuntutan mereka yang memerlukan jawapan

bagi umat Islam di Malaysia iaitu:

a) Mengapa Gereja Katolik tidak menggunakan kalimah asal bagi tuhan

sebagaimana yang terkandung dalam bahasa asal kitab mereka? Mengapa

nama tuhan perlu diterjemah sedangkan nama tuhan adalah satu kata nama

khas yang sepatutnya digunapakai tanpa mengira bahasa pertuturan si

penganut agama. Bukankah kalimah tuhan dalam Bible berbahasa Ibrani

ialah Elohim, El, Eloh atau Elah?

b) Mengapa masih wujud percanggahan antara penganut Kristian tentang

gelaran kepada tuhan? Pada Ogos 2007, seorang paderi Roman Katolik di

Belanda, Tiny Muskens, telah membuat seruan supaya penganut Kristian

menggunakan kalimah ‘Allah’. Bagaimanapun seruan tersebut telah

mendapat bantahan daripada penganut Kristian sama ada dalam kalangan

Protestan mahupun Katolik. Presiden Liga Katolik Bagi Hak Agama dan

Sivil telah membantah saranan tersebut dalam kenyataannya, “Bishop

Martinus Tiny Muskens can pray to “Allah” all he wants, but only

10

addlepated Catholics will follow his lead. It is not a good sign when

members of the Catholic hierarchy indulge in a fawning exchange with

Muslims, or those of any other religion”14. Manakala Pengerusi General

Synod of the Dutch Protestant Church, Gerrit de Fijter juga menolak

cadangan Muskens supaya penganut Kristian menggunakan kalimah ‘Allah’,

beliau berkata, “I applaud every attempt to encourage dialogue with

Muslims, but I doubt the sense of this maneuver”15.

Di samping itu, terdapat artikel berbahasa Arab tulisan Izzat Andrews,

seorang penganut Kristian Koptik di Mesir berjudul ‘Allah bukan tuhan

agama Kristian dan Yahudi’. Beliau mengatakan bahawa kalimah ‘Allah’

hanya berasal daripada penggunaan orang Jahiliyyah yang merujuk kepada

tuhan bulan. Ia tidak pernah termaktub dalam kitab-kitab Yahudi mahupun

Nasrani. Tuhan bagi agama Kristian ialah Elohim16. Kenyataan-kenyataan di

atas jelas menunjukkan bahawa penggunaan kalimah ‘Allah’ bagi agama

Kristian masih menjadi suatu polemik dalam kalangan agamawan Kristian.

Oleh itu apa hujah Gereja Katolik di Malaysia untuk mempertahankan

penggunaan kalimah ‘Allah’ sedangkan ia sendiri belum dimuktamadkan

oleh Kristian di peringkat dunia?

c) Sebagaimana hujah yang telah dikemukakan sebelum ini, penjajah Kristian

yang datang ke Tanah Melayu mempunyai dua matlamat utama. Antaranya

ialah untuk menyebarkan agama Kristian ke seluruh rantau ini. Laporan

Bernama yang dipetik dari majalah The Minaret terbitan Pusat Islam

California mengatakan pendakyah Kristian menjadikan Malaysia antara

negara sasaran bagi satu gerakan Kristianisasi yang digelar “Window 10/40”.

Ini kerana Malaysia salah satu negara yang terletak di antara garis lintang 10

dan 40 di peta dunia17. Malah dalam satu laporan, Jabatan Agama Islam

Johor bersama-sama dengan Kementerian Dalam Negeri telah merampas

250 judul buku mengenai ajaran Kristian dalam bahasa Melayu. Buku-buku

tersebut menggunakan judul seperti Kaabah, Wahyu Ilahi dan Mengenal

Rasul. Sekali pandang kepada tajuk-tajuknya ia seperti taktik untuk cuba

menarik minat orang-orang Islam membaca buku-buku ini18. Oleh itu, apa

jaminan Gereja Katolik untuk mengatakan bahawa penggunaan kalimah

‘Allah’ hanya terbatas buat penganut Kristian dan bukan terhadap umat

Islam?

d) Adakah Gereja Katolik bersetuju sekiranya dikatakan bahawa fakta-fakta

tentang tuhan di dalam Bible itu tidak sejelas dan setepat al-Quran malah

bercanggah antara satu sama lain. Sebagai contoh, terdapat ayat di dalam

Bible yang merujuk kepada ke-Esaan tuhan seperti di dalam Perjanjian

Lama yang menyebut; Ingatlah wahai bangsa Israel! Tuhan satu-satunya

14 http://www.foxnews.com/story/0,2933,293394,00.html. Dilayari pada 8 Jun 2008.

15 http://www.news.com.au/story/0,23599,22254040-13762,00.html. Dilayari pada 8 Jun 2008.

16 http://www.coptichistory.org/new_page_197.htm

17 Berita Harian, 4 Februari 1997

18 Utusan Malaysia bertarikh 3 Februari 1997


ialah Allah kita.

19Bagaimanapun di tempat yang lain banyak ayat yang

menyanggah ke-Esaan tuhan seperti di dalam Perjanjian Baru; Setelah

semua orang dibaptis, Jesus juga dibaptis. Ketika Dia berdoa, langit

terbuka, dan Roh Allah berwujud burung merpati turun ke atas-Nya. Lalu

terdengar satu suara dari Syurga mengatakan: “Engkaulah Anak-Ku yang

Aku kasihi. Engkau menyenangkan hatiKu.”20Sedangkan fakta-fakta tentang

Allah di dalam al-Quran amat konsisten dan tidak pernah berubah-ubah.

Surah al-Ikhlas menyebut dengan jelas siapakah ‘Allah’ yang sebenar. Allah

SWT berfirman:

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah yang

Maha Esa; “Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon

sebarang hajat; “ Ia tidak beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; “Dan

tidak ada sesiapapun yang setara denganNya”.

Sehubungan itu, al-Quran mengajar umat Islam apabila berlaku

pertembungan antara Islam dengan ahli kitab (Yahudi dan Kristian),

menjadi tanggungjawab umat Islam menyeru mereka supaya menerima

konsep ‘Allah’ sebagaimana yang dijelaskan oleh al-Quran tersebut. Allah

SWT berfirman berkenaan hal ini di dalam surah Ali Imran ayat 64:


Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Ahli Kitab, marilah

kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita

semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan

denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita

mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang

dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah”. Kemudian jika mereka (Ahli

Kitab itu) berpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka:

“Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam”.

Persoalannya adakah Gereja Katolik bersedia untuk mempertimbangkan

seruan al-Qur’an untuk menggunakan kalimah ‘Allah’ dengan merujuk

kepada hakikat yang sama iaitu Tuhan Yang Maha Esa tanpa sebarang

sekutu bagi-Nya?

19 Rujuk Al-Kitab, The Bible Society Of Malaysia, Perjanjian Lama Buku Ulangan bab 6 ayat 4

20 Rujuk Al-Kitab, The Bible Society Of Malaysia, Perjanjian Baru Lukas bab 3 ayat 21 dan 22

12

Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama

Islam Malaysia kali ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008 memutuskan

bahawa penggunaan kalimah Allah adalah khusus buat agama dan umat Islam

sahaja.

Pandangan Tokoh Ulama Luar Negara

Pandangan Wakil al-Azhar (Timbalan Syeikh al-Azhar) dan Ketua Lajnah

Dialog Antara Agama al-Azhar, Fadhilat al-Syeikh Abdul Fattah ‘Allam

Beliau berpendapat bahawa tindakan kerajaan Malaysia menegah penggunaan

kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam adalah tepat. Ini kerana kalimah Allah

tidak boleh disamaertikan dengan kalimah Rabb yang membawa makna Yang

Mewujudkan. Sebagaimana maklum penganut bukan Islam menamakan sebarang

tuhan yang mereka sembah seperti batu, haiwan, matahari dan lain-lain sebagai

Allah. Hal ini sudah tentu amat tidak wajar sama sekali dan menyalahi maksud

kalimah Allah itu sendiri sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur’an dan al-

Hadith21.

Pandangan Penasihat Undang-undang Kementerian Kehakiman Arab Saudi,

Syeikh Abdul Muhsin al-‘Abikan

Beliau berpendapat bahawa pendekatan Kerajaan Malaysia ini adalah bertujuan

untuk mengelakkan daripada penyalahgunaan nama ‘Allah’ melainkan hanya

kepada Yang Maha Pencipta (tuhan yang sebenar ). Ia kerana terdapat agamaagama

lain yang juga menggunakan kalimah Allah bagi agama mereka sedangkan

mereka adalah penyembah berhala, oleh itu nama ‘Allah’ tidak sepatutnya

digunakan bagi menggambarkan tuhan-tuhan yang selain-Nya22.

Tokoh Pergerakan Perlembagaan Islam (Islamic Constitutional Movement)

Kuwait, Syeikh Abdul Hamid al-Ballali

Beliau menyokong penuh keputusan kerajaan Malaysia untuk tidak membenarkan

penganut bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai panggilan bagi tuhan

mereka. Beliau beralasan bahawa keputusan tersebut amat signifikan bagi

memelihara maksud istilah sebenar bagi kalimah Allah. Umat yang gagal

memelihara istilah-istilah agamanya adalah umat yang leka. Sedangkan Allah

SWT telah mengangkat umat ini sebagai sebaik-baik umat.

Menurutnya lagi umat Islam perlu sedar banyak istilah-istilah yang berasal

daripada Islam pada hari ini telah cuba dieksploitasi, disalahguna atau

dipesongkan maknanya oleh pihak tertentu. Ianya seperti istilah ‘syahid’ yang

juga digunapakai bagi penganut bukan Islam. Istilah ‘riba’ yang ditukarkan

21 Kenyataan ini dibuat oleh beliau ketika penulis menghadiri Kursus Pengendalian Fatwa dan

Pengurusan Dakwah dari Mei-Julai 2009.

22 Fail Cawangan Aqidah JAKIM.


kepada ‘faedah bank’. Istilah ‘khamar’ yang ditukarkan kepada ‘minuman rohani’.

Istilah ‘liwat’ yang ditukarkan kepada istilah ‘hubungan sesama jenis’.

Persoalannya adakah umat Islam sedar tentang fenomena ini sebagaimana

kesedaran yang dipamerkan oleh Kerajaan Malaysia?23

Keputusan Kerajaan

Keputusan mesyuarat Kabinet bertarikh 16 Mei 1986 juga telah memutuskan

bahawa perkataan Allah adalah termasuk antara kalimah-kalimah yang dilarang

penggunaannya oleh mereka yang bukan beragama Islam. Malah penggunaan

kalimah Allah, Baitullah, Solat dan Kaabah telah pun diwartakan hanya eksklusif

buat umat Islam sahaja di bawah Warta P.U (A) 15/82 dan pekeliling KKDN.

S.59/3/6/A bertarikh 5 Disember 1986. Manakala Jemaah Menteri yang

bermesyuarat pada 3 Januari 2008, memutuskan untuk mengekalkan larangan

tersebut sebagaimana yang pernah diputuskan pada 18 Oktober dan 1 November

2006.

Kesimpulan

Berdasarkan hujah-hujah yang telah dinyatakan, tiada sebab untuk kerajaan

membenarkan penggunaan kalimah ‘Allah’ kepada pihak Kristian. Malah

keputusan kerajaan adalah selari dengan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan

yang menobatkan Islam sebagai agama bagi Persekutuan. Umat beragama di

Malaysia telah sedia maklum bahawa sebarang isu yang berkaitan dengan Islam

sama ada secara langsung atau tidak seharusnya menghormati kedudukan

istimewa agama Islam dan umat Melayu Islam di negara ini.


Dipetik dari Fail Cawangan Aqidah JAKIM.

No comments: